Wachtlijstbemiddeling

Wij versnellen uw behandeling

Duurt het lang voordat u wordt geholpen bij uw eigen ziekenhuis of instelling? Dankzij onze wachtlijstbemiddeling bent u sneller aan de beurt bij een andere instelling. Gemiddeld zo’n 34 dagen. En dat geheel kosteloos. Zowel regionaal als landelijk hebben wij afspraken met goede ziekenhuizen en instellingen.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Iedere verzekeraar biedt wachtlijstbemiddeling aan. Wie uw verzekeraar is, blijkt uit uw polis.
Wilt u weten hoe u gebruik kunt maken van wachtlijstbemiddeling?
Kies dan hieronder uw collectiviteit: typ of selecteer de naam van uw werkgever of vereniging.

Niet gevonden?

 Probeer te zoeken met een deel van de naam.
Staat uw bedrijf er niet bij? Klik op de knop om verder te gaan naar de particuliere informatie op deze website.

Toon particuliere info

Goed om te weten over wachtlijstbemiddeling

Bestaande wachtlijsten

Wij hebben geen invloed op de bestaande wachtlijsten bij uw eigen ziekenhuis of instelling. Onze zorgverzekeraars hebben met de ziekenhuizen afgesproken dat zij zich houden aan de Treeknormen. Alleen de behandelend specialist kan bepalen of er een medische reden is om uw ingreep te vervroegen. Wij kunnen wel voor u kijken waar deze behandeling eventueel in een ander ziekenhuis eerder kan plaatsvinden.

Wachttijd te lang

De verzekeraar heeft met de zorgverleners afgesproken dat zij zorg bieden binnen de wachttijden van de Treeknormen. Als u niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Vindt u zelf dat u te lang moet wachten? Neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo snel mogelijk worden geboden. In ieder geval binnen enkele uren.

Afspraken over tijdige zorgverlening Geneesmiddelen: binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek. 

Huisarts: in 80% van de gevallen kunt u binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

Paramedisch hulpverlener: binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist). 

Eerste gesprek ziekenhuis: in 80% van de gevallen kunt u binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

Diagnose of indicatie: in 80% van de gevallen hebt u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken. 

Mondzorg: binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek of voor een behandeling bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen. 

Polikliniek: in 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 

Opname ziekenhuis: in 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken. 

Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

  • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
  • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken. 
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken. 
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.
Kan ik zelf zien wat de wachttijd in het ziekenhuis is?

Ziekenhuizen zijn verplicht de wachttijd op hun website te vermelden. Alle ziekenhuizen moeten de wachttijd op dezelfde manier berekenen. De wachttijd wordt bepaald op basis van de daadwerkelijke wachttijden voor de afgesloten behandeltrajecten in de afgelopen 3 maanden.

Klantbeoordeling
Zorgverzekering