Verzekeringsgevolgen van delen en (ver)huren via online platforms

Dit artikel gaat over het delen en huren van huizen, auto’s en andere spullen via internet. Online platforms en sociale media maken het veel gemakkelijker vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wat zijn de gevolgen voor de dekking op uw privéverzekeringen?

Plaatsingsdatum: 7 december 2017

Technologische ontwikkelingen gaan de laatste jaren zo snel dat ze voor de nodige dynamiek zorgen in de verzekeringsmarkt. Delen en huren is natuurlijk niet nieuw, maar online platforms en sociale media maken het veel gemakkelijker vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Waarom zou u die bladblazer of hogedrukreiniger zelf aanschaffen voor die paar keer per jaar? Steeds meer mensen zoeken iemand die het gebruik wil delen, verhuren of uitlenen. Dat noemen we deeleconomie. Het gebeurt ook al met overnachtingen en vervoer.

Maakt u gebruik van bijvoorbeeld Airbnb, Snappcar of Peerby? Denk dan ook even aan de gevolgen voor uw aansprakelijkheids-, auto- of inboedelverzekering.

De gevolgen van delen voor uw verzekeringen

Bij de traditionele particuliere aansprakelijkheids-, inboedel- en autoverzekeringen draait de dekking om bezit, niet om gebruik. Bovendien geldt de verzekering alleen in privé situaties, niet bij commerciële activiteiten. Dat zorgt voor problemen met de verzekeringsdekking.

We geven u een paar voorbeelden:

Gereedschap delen - aansprakelijkheid

Via de app Peerby kunt u een oproep plaatsen om spullen te lenen van mensen in de buurt.
U hebt een boorhamer geleend maar u laat hem stuk vallen. Ouderwetse aansprakelijkheidsverzekeringen bieden geen dekking voor schade aan geleende zaken.
Stel u bent de uitlener en u vraagt daarvoor een vergoeding. U hebt de boormachine pas grondig geolied maar vergeet dat te vertellen: een spoor van spetters in de pas gestucte kamer van de lener is het gevolg. Uw aansprakelijkheidsverzekeraar zou kunnen oordelen dat er sprake was van commercieel handelen zodat u geen dekking hebt.

Woonruimte delen – inboedelverzekering

Airbnb is een online community waarmee u uw woning kunt verhuren of een huis van een ander kunt huren.
U verhuurt uw gemeubileerde zolder voor een weekend aan een ZZP-er, schilder van beroep. De trapleuning zit niet goed vast, waardoor de man 12 treden naar beneden valt en zijn pols en arm breekt. Hij kan een half jaar niet werken, is niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en stelt u aansprakelijk. Uw verzekering wil de schade niet vergoeden, want er is hier geen sprake van privégebruik. In zijn val nam de man nog een olieverfschilderij mee, bij Kunst en Kitsch pas gewaardeerd op € 5.000. Het risico van schade door huurders is geen particuliere aangelegenheid. Als u het verhuren niet hebt doorgegeven aan uw inboedelverzekeraar, hebt u geen dekking.
Airbnb werkt wel met een verzekering voor schade aan uw woning of inboedel. Dat noemen ze  verhuurdersgarantie. Uw aansprakelijkheid is daarop niet verzekerd, kostbaarheden zijn maar beperkt verzekerd en u moet eerst proberen de schade zelf met de huurder te regelen.

Auto delen - autoverzekering

Als u uw auto een keer uitleent aan een bekende, dan is dat gewoon verzekerd op uw autoverzekering. Veroorzaakt die ander een schade, dan valt u wel terug in schadevrije jaren en mogelijk moet u een eigen risico betalen.
Snappcar en MyWheels zijn platformen die mensen met en zonder auto bij elkaar brengen. Het delen van uw auto op die manier valt niet onder uw autoverzekering. De verzekeraar zou dan een hoger risico dragen omdat ze niet weet wie er allemaal in de auto rijden. Als u via zo’n platform een auto deelt of leent, krijgt u er meestal een autoverzekering bij. Deelt u op eigen initiatief uw auto, informeer dan echt even bij uw verzekeraar of dat mag.

Check altijd uw verzekeringen

Lang niet alle verzekeraars hebben hun producten aangepast op het verschijnsel deeleconomie. De markt voor verzekeringen die deze risico’s dekt is nog volop in ontwikkeling. Maakt u gebruik van een online deelplatform, check dan altijd even uw verzekeringen!

Vragen?

Neem contact op met de medewerkers van onze klantenservice via (040) 261 18 21.