Veelgestelde vragen

Top 10

Wat is het eigen risico?

Het eigen risico is een deel van de zorgkosten uit de basisverzekering dat u zelf betaalt. Bijvoorbeeld voor een bezoek aan de medisch specialist in het ziekenhuis, medicijnen en spoedeisende hulp. Het verplicht eigen risico wordt vastgesteld door de overheid. In 2017 is dit € 385,-.

U kunt ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico, u betaalt dan minder premie. Maakt u vaak gebruik van zorg uit de basisverzekering? Dan is het waarschijnlijk niet verstandig om te kiezen voor een vrijwillig eigen risico.

Kan ik het eigen risico in termijnen betalen?

Het eigen risico is vaak een groot bedrag. Het is mogelijk dat u dit niet in één keer wilt betalen. Bij de meeste verzekeraars kunt u daarom het eigen risico in termijnen betalen. Dat geldt alleen voor het verplicht eigen risico. Een vrijwillig eigen risico kunt u meestal niet in termijnen betalen.

Kan ik met een natura (selectief) polis overal terecht?

Verzekeraars sluiten contracten met een groot aantal zorgverleners en instellingen. Daarin staan afspraken over o.a. de kwaliteit en de kosten voor zorg. Gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan kan het zijn dat een deel van de kosten niet wordt vergoed.
De hoogte van de vergoeding bij een niet-gecontracteerde zorgverlener is afhankelijk van uw basisverzekering. Wilt u weten welke zorgverleners gecontracteerd zijn?

Wat is het verschil tussen een natura en restitutie basisverzekering?

Bij alle grote zorgverzekeraars kunt u kiezen uit een restitutiepolis, naturapolis en een budgetpolis. Wij leggen het verschil graag aan u uit.

Restitutiepolis

Met een restitutiepolis bent u vrij om te kiezen naar welke zorgverlener u gaat. U krijgt dan een vergoeding tot maximaal het marktconforme tarief als u een niet-gecontracteerde zorgverlener bezoekt. Hiervoor betaalt u wel meer premie dan voor een naturaverzekering.

Naturapolis

Met een naturapolis kunt u terecht bij zorgverleners waar wij een contract mee hebben. U krijgt dan een volledige vergoeding en bent verzekerd van goede zorg. Voor sommige zorg betaalt u wel uw eigen risico en/of een eigen bijdrage. Gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u mogelijk een deel zelf.

Natura selectief (budget polis)

Bij de natura selectief polis hebt u de keuze uit een select aantal gecontracteerde zorgverleners. Is de zorgverlener niet gecontracteerd, dan krijgt u een vergoeding tot een maximaal percentage van het marktconforme tarief. Het percentage is afhankelijk van de zorgverzekeraar.

Heb ik een aanvullende verzekering nodig?

Verwacht u komend jaar kosten voor fysiotherapie, een bril of de tandarts? De basisverzekering vergoedt alleen de meest noodzakelijke zorgkosten. Kies daarom voor een aanvullende verzekering. U kunt kiezen uit verschillende aanvullende pakketten die aansluiten op uw specifieke wensen, van beperkt tot uitgebreid of specifiek voor jongeren, gezinnen en senioren.

Het is goed om even terug te kijken. Hoeveel premie betaalde u vorig jaar voor uw aanvullende verzekering? En had u zorg nodig die buiten de basisverzekering viel? Als u verwacht dat deze situatie volgend jaar niet verandert, dan is het belangrijk om een aanvullende verzekering te overwegen.

Ik wil opzeggen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Wilt u wisselen van zorgverzekering? Dan moet u de oude verzekering opzeggen. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken. Dit gaat namelijk in de meeste gevallen vanzelf. Uw nieuwe verzekeraar zegt de oude op als ze uw aanvraag accepteren.

U kunt uw zorgverzekering ook zelf opzeggen tot en met 31 december, terwijl u nog geen nieuwe zorgverzekering hebt afgesloten. Voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering hebt u namelijk tot en met 31 januari de tijd. De zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht per 1 januari in. Maar het beste is natuurlijk om uw zorgverzekering pas op te zeggen als u zeker weet dat u door uw nieuwe zorgverzekeraar wordt geaccepteerd.

Voor de basisverzekering moet de verzekeraar u accepteren. Bij de meeste verzekeraars kunt u ook een aavullende verzekering afsluiten zonder het beantwoorden van extra vragen over uw gezondheid. Maar als u een uitgebreide aanvullende verzekering wilt moet u wel rekening houden met deze extra vragen (medische acceptatie).

Kan ik hulp krijgen bij mijn keuze?

IAK is een onafhankelijke verzekeringsadviseur. In onze vernieuwde online Adviestool geven wij u gratis advies en een vergelijking op kwaliteit, prijs en vergoedingen. U kiest uit een van de 6 grote zorgverzekeraars: u zit dus altijd goed via IAK!

Wilt u liever persoonlijk advies? Onze gediplomeerde medewerkers adviseren u graag telefonisch via (040) 261 19 70. In december zijn we extra lang bereikbaar, op werkdagen tussen 8.30 en 21:00 uur (normaal tot 18:00 uur).

Kan ik in 2017 nog naar dezelfde zorgverlener(s) als in 2016?

Zorgverzekeraars maken ieder jaar nieuwe afspraken met zorgverleners. Het is dus belangrijk om te controleren of de zorgverleners die u regelmatig bezoekt ook in 2017 gecontracteerd zijn.

Kan ik overal terecht voor spoedeisende hulp?

U kunt voor spoedeisende hulp terecht bij elk ziekenhuis. Voor spoedeisende hulp geldt eigen risico. Voor een bezoek aan de huisarts of de huisartsenpost geldt geen eigen risico.

Het is dus verstandig om voor medische hulp eerst naar de huisarts of de huisartsenpost te gaan. Als het nodig is, verwijst de huisarts door naar het ziekenhuis.

Hoe ben ik voor zorgkosten verzekerd in het buitenland?

Iedereen met een basisverzekering heeft wereldwijd recht op onvoorziene noodzakelijke zorg. Als u op vakantie bent en een ongeluk krijgt, worden de ziekenhuiskosten dus vergoed.

Let op! deze vergoeding is maximaal 100% van wat de behandeling in Nederland kost. Een behandeling in het buitenland kan vele malen duurder zijn dan in Nederland.