Veelgestelde vragen

Buitenland

Wat moet ik doen als ik in het buitenland ben en naar een arts moet?

U kunt in het buitenland naar een huisarts gaan als u ziek wordt tijdens uw verblijf. Als u naar een ziekenhuis moet, dan moet u altijd contact opnemen met de alarmcentrale SOS International via +31 (0)20 651 51 51.

Neem als u binnen de Europese Unie bent altijd uw EHIC (Europese zorgpas) mee. Met deze kaart kunt u in het buitenland aantonen dat u verzekerd bent voor zorgkosten.

Waar moet ik op letten als ik in het buitenland zelf een rekening krijg?

Let erop dat op de rekening die u ontvangt de volgende informatie staat:

  • De naam en geboortedatum van de persoon waarvoor de rekening is.
  • De behandeldatum.
  • De naam van de instelling of arts.
  • Welke onderzoeken of behandelingen er plaatsgevonden hebben, of welke medicijnen u gekregen heeft.
  • De kosten gespecificeerd voor iedere behandeling, onderzoek of medicijn apart.

De rekening moet in het Engels, Frans, Spaans of Duits zijn. Zorg er ook voor dat u een medisch verklaring van de arts krijgt waaruit blijkt wat er aan de hand is.

Voegt u bij de nota het ingevulde declaratie formulier "medische kosten buitenland" toe. U vindt dit formulier onder Downloads, nadat u bent ingelogd.

Hoe vraag ik een E111-formulier aan?

Een 111-formulier kunt u gebruiken in Bosnië-Herzegovina, Macedonië, Servië, Montenegro, Kaapverdische Eilanden, Marokko, Tunesië en Turkije. U kunt het E111-formulier telefonisch bij ons aanvragen via (040) 261 18 88. Wij hebben voor het maken van de verklaring de volgende gegevens nodig:

  • Welke personen hebben de verklaring nodig?
  • Naar welk land gaat u?
  • Welke periode verblijft u in het buitenland? Graag de begindatum en de einddatum van uw verblijf vermelden.
  • Gaat het om een zakenreis of om een vakantie?

Gaat u buiten Europa naar een ander land dan hierboven genoemd? Dan is het E111-formulier niet voor u. Ga naar de pagina Zorgkosten in het buitenland voor meer informatie en instructies.

Ik ga naar het buitenland. Heb ik een verzekeringsverklaring nodig?

Hebt u een IAK Zorgverzekering en gaat u op reis buiten Nederland en hebt u tijdens uw verblijf medische zorg nodig? Dan vraagt de zorgverlener naar een verzekeringsbewijs.

EHIC/Zorgpas

De EHIC is geldig in de volgende landen: Australië, België, Cyprus (Griekse deel), Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

U kunt de Europese zorgpas ook gebruiken in: de Azoren, Canarische eilanden, Ceuta, Frans Guyana, Gibraltar, Guadeloupe, Madeira, Martinique, Mayotte, Melilla, Réunion en St Martin.

E111-formulier

Voor enkele landen waarvoor de EHIC niet geldt, kunt u een zogeheten 111-formulier aanvragen. Dit formulier geeft ook recht op noodzakelijke medische zorg zoals dat in de betreffende landen gebruikelijk is. Een 111-formulier kunt u gebruiken in Bosnië-Herzegovina, Macedonië, Servië, Montenegro, Kaapverdische Eilanden, Marokko, Tunesië en Turkije.
Zorgverleners in deze landen kunnen met het 111-formulier direct met ons afrekenen. U kunt het aanvragen via onze Klantenservice (040) 261 18 88.

Buiten Europa

Gaat u buiten Europa naar een ander land dan hierboven genoemd? Dan hebt u een verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig om aan te kunnen tonen dat u tijdens uw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. Deze vindt u via de pagina Zorgkosten in het buitenland.