Veelgestelde vragen

Schade melden

Ik heb een aanrijding gehad in het buitenland. Wat moet ik doen?

Als de auto niet meer kan rijden, moet u SOS International bellen op (020) 651 51 51. Kunt u nog veilig uw weg vervolgen? Neem dan bij thuiskomst meteen contact op met IAK.

Wat moet ik doen als ik schade aan een autoruit heb?

Hebt u alleen schade aan een autoruit door steenslag of inbraak? Maak dan snel een afspraak met Carglass of Autotaalglas. Houd uw groene kaart bij de hand.
U hoeft de schade niet te melden. Als u een beperkt casco- of volledig cascodekking (allrisk) hebt, wordt de factuur rechtstreeks naar ons gestuurd. Als één van beide bedrijven uw ruit repareert (harsreparatie van sterretje), betaalt u geen eigen risico. Bij vervanging van de ruit door Carglass of Autotaalglas betaalt u € 75,- eigen risico.
Laat u de autoruit repareren of vervangen door een andere hersteller, dan is het eigen risico € 250,-.

Autoruitschade in het buitenland
Gaat u op vakantie naar het buitenland? Geen nood, ook in het buitenland kunt u dezelfde service krijgen die u in Nederland van Carglass gewend bent. Het enige wat u hoeft te doen is Carglass even bellen: +31 (0)88 0406 406. Zij helpen u in het Nederlands en Carglass regelt alles met haar buitenlandse collega.

Wanneer kan ik mijn autoschade claimen bij het Waarborgfonds?

Als de schade is veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig moet u altijd direct politieaangifte doen. Bovendien hebt u twee getuigen nodig die kunnen verklaren dat de auto onbeschadigd geparkeerd werd en beschadigd weer werd teruggevonden, zonder dat er in de tussenliggende periode met de auto is gereden. Is uw auto volledig casco verzekerd? Dan mag u zichzelf als getuige noteren. Dan is dus nog één andere getuige nodig. Ga voor meer informatie naar website van het Waarborgfonds.

Wat doe ik als ik glasschade aan mijn woonhuis heb?

Hebt u een woonhuisverzekering of hebt u glasdekking meeverzekerd op uw inboedelverzekering? Dan kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen met GlasTotaal Beheer op 0800 452 72 34. De ruit wordt snel en vakkundig hersteld. U hoeft geen formulier in te vullen en niets voor te schieten. IAK krijgt rechtstreeks de factuur.

Hoe meld ik een schade?

U kunt uw schade online melden. U moet daarvoor wel ingelogd zijn op uw persoonlijke Mijn IAK pagina.

Ga naar Mijn IAK.

Hebt u en wilt u geen account voor Mijn IAK? Dan hebt u nog de volgende mogelijkheden. 

  • Telefonisch: 040 - 261 18 04, bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur.
  • Per e-mail: schade@iak.nl.
  • Per post: IAK Verzekeringen; t.a.v. afdeling Schade.

Download een schadeformulier.


Stuur zoveel mogelijk bewijsstukken mee, zoals aankoopnota's en/of reparatienota’s. Bij annulering moet u ons de boekingsnota en annuleringsnota sturen.

Kan ik ook online mijn schade melden?

Ja dat kan. U moet daarvoor wel ingelogd zijn op uw persoonlijke Mijn IAK pagina.

Ga naar Mijn IAK.

Kan IAK mijn schade laten repareren?

Dat kan. Met de handige DirectHerstelservice laat IAK uw schade snel en vakkundig herstellen. 24 Uur per dag, 7 dagen per week. Bijvoorbeeld bij inbraak, lekkage, glas- of brandschade. U hoeft dan niet zelf een loodgieter, glaszetter of timmerman op te sporen. IAK zorgt voor snelle, professionele hulp én betaalt de rekening rechtstreeks aan het herstelbedrijf. Eén telefoontje naar (040) 261 18 04 is voldoende. Meer informatie over de IAK DirectHerstelService.

Hoe meld ik een schade op mijn reisverzekering?

Stuur ons een volledig ingevuld schadeformulier samen met de boekingsnota en de annuleringsnota.  U kunt de schade online melden maar ook schriftelijk.

Meld uw schade via Mijn IAK.

Download het schadeformulier.

Wat is de status van mijn schade?

Hebt u een schade gemeld op uw een verzekering in het IAK Privé Pakket? Wij zullen uw schade snel en voortvarend afwikkelen. Hebt u nog niets gehoord? Bekijk de status van uw schadedossier in Mijn IAK.

Hebt u geen account voor Mijn IAK? Neem contact op met onze SchadeDesk via (040) 261 18 04.

Ik moet mijn vakantie annuleren. Wat heeft IAK nodig om mijn schade te behandelen?

Stuur ons een volledig ingevuld schadeformulier samen met de boekingsnota en annuleringsnota. U kunt de schade online melden, maar ook schriftelijk.

Meld uw schade via Mijn IAK.

Download het schadeformulier.

In welke gevallen bel ik met SOS International?

Autoschade
Als de auto niet meer kan rijden, belt u direct met SOS International. In Nederland geldt de standaard hulpverlening bij ongevallen. Hebt u SOS Hulpverlening? Dan krijgt u ook hulp bij pech in Nederland (buiten uw woonplaats).

Op reis
Komt u tijdens uw reis in de problemen, bijvoorbeeld door een ziekenhuisopname? Dan kunt u 24 uur per dag een beroep doen op de professionele hulpverlening van alarmcentrale SOS International.

Telefoonnummer
Bel (020) 651 51 51 als u hulp nodig hebt van SOS International.