Veelgestelde vragen

Top Schade

Hoe meld ik een schade?

U kunt uw schade online melden. U moet daarvoor wel ingelogd zijn op uw persoonlijke Mijn IAK pagina.

Ga naar Mijn IAK.

Hebt u en wilt u geen account voor Mijn IAK? Dan hebt u nog de volgende mogelijkheden. 

  • Telefonisch: 040 - 261 18 04, bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur.
  • Per e-mail: schade@iak.nl.
  • Per post: IAK Verzekeringen; t.a.v. afdeling Schade.

Download een schadeformulier.


Stuur zoveel mogelijk bewijsstukken mee, zoals aankoopnota's en/of reparatienota’s. Bij annulering moet u ons de boekingsnota en annuleringsnota sturen.

Kan ik ook online mijn schade melden?

Ja dat kan. U moet daarvoor wel ingelogd zijn op uw persoonlijke Mijn IAK pagina.

Ga naar Mijn IAK.

Wat moet ik doen als ik schade aan een autoruit heb?

Hebt u alleen schade aan een autoruit door steenslag of inbraak? Maak dan snel een afspraak met Carglass of Autotaalglas. Houd uw groene kaart bij de hand.
U hoeft de schade niet te melden. Als u een beperkt casco- of volledig cascodekking (allrisk) hebt, wordt de factuur rechtstreeks naar ons gestuurd. Als één van beide bedrijven uw ruit repareert (harsreparatie van sterretje), betaalt u geen eigen risico. Bij vervanging van de ruit door Carglass of Autotaalglas betaalt u € 75,- eigen risico.
Laat u de autoruit repareren of vervangen door een andere hersteller, dan is het eigen risico € 250,-.

Autoruitschade in het buitenland
Gaat u op vakantie naar het buitenland? Geen nood, ook in het buitenland kunt u dezelfde service krijgen die u in Nederland van Carglass gewend bent. Het enige wat u hoeft te doen is Carglass even bellen: +31 (0)88 0406 406. Zij helpen u in het Nederlands en Carglass regelt alles met haar buitenlandse collega.

Kan IAK mijn schade laten repareren?

Dat kan. Met de handige DirectHerstelservice laat IAK uw schade snel en vakkundig herstellen. 24 Uur per dag, 7 dagen per week. Bijvoorbeeld bij inbraak, lekkage, glas- of brandschade. U hoeft dan niet zelf een loodgieter, glaszetter of timmerman op te sporen. IAK zorgt voor snelle, professionele hulp én betaalt de rekening rechtstreeks aan het herstelbedrijf. Eén telefoontje naar (040) 261 18 04 is voldoende. Meer informatie over de IAK DirectHerstelService.

Wat zijn schadevrije jaren?

Zolang u geen schade claimt, bouwt u tijdens de looptijd van de verzekering, per auto/motor, schadevrije jaren op. Bij IAK vindt dit altijd plaats per de jaarlijkse verlengingsdatum van uw polis. Als u schadevrije jaren opbouwt, stijgt u jaarlijks op de bonus-/malusladder. Voor elk schadevrij jaar stijgt u één trede op die ladder. De korting kan oplopen tot 75 procent. De maximale te behalen trede is trede 20.

Hoe lang zijn mijn schadevrije jaren geldig?

Zodra u een auto- of motorverzekering beëindigt, zijn uw schadevrije jaren beperkt geldig. Bij IAK zijn uw schadevrije jaren drie jaar 'houdbaar'.