Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is het IAK Privé Pakket?

Om het u gemakkelijk te maken, hebben we de belangrijkste schadeverzekeringen samengebracht in één pakketverzekering: het IAK Privé Pakket. Alles overzichtelijk op één polis. Wij hebben de verschillende producten verdeeld in vier overzichtelijke categorieën. Naast gunstige premies, biedt het IAK Privé Pakket een aantrekkelijke pakketkorting die kan oplopen tot maar liefst 12,5%.

Hoeveel pakketkorting krijg ik?

Als u in alle vier de categorieën (Verkeer, Wonen, Personen en Recreatie) een verzekering hebt, kan uw pakketkorting oplopen tot 10%. Hebt u daarnaast nog een IAK Zorgpolis, dan krijgt u nog eens 2,5% korting. De pakketkorting kan zo oplopen tot 12,5%. U krijgt geen pakketkorting op de premie van de zorgpolis zelf.

Meer informatie over de opbouw van de pakketkorting leest u hier.

Wat is collectiviteitskorting?

Aon spreekt met bedrijven en instellingen af dat wij de medewerkers van die bedrijven particuliere verzekeringen mogen aanbieden. Alle medewerkers van die bedrijven vormen dan een collectief. Omdat we dan in een keer meerdere mensen als klant mogen verwelkomen, kunnen wij kortingen met de werkgever voordelige tarieven afspreken. Dat noemen we collectiviteitskorting. Die wordt berekend over de premie (exclusief poliskosten en assurantiebelasting) en kan per verzekering verschillend zijn. Afhankelijk van het collectief kan die collectiviteitskorting soms oplopen tot 30%. De collectiviteitskorting geldt bovenop de pakketkorting.

Hoe kan ik een wijziging in mijn pakket doorgeven?

U kunt uw pakketverzekeringen wijzigen door één van onderstaande acties:

Regel het zelf met Mijn Omgeving
Log in op Mijn Omgeving en wijzig uw verzekering.

Bezoek een baliemedewerker
Bekijk de routebeschrijving.

Neem direct telefonisch contact met ons op
Bekijk het overzicht met alle telefoonnummers.

Neem contact op met uw adviseur
Bekijk de lijst van adviseurs en spreekuren.

Waarom betaal ik assurantiebelasting en hoeveel is dat?

Assurantiebelasting is een belasting die wordt geheven over verzekeringen waarvan het risico in Nederland ligt. De assurantiebelasting bedraagt 21% van de premie.
Een aantal verzekeringen zijn vrijgesteld van assurantiebelasting. Lees meer over de assurantiebelasting.

Betaal ik kosten voor de verlenging van mijn verzekering?

Voor een goede administratie van uw verzekering maken wij kosten. Deze ‘prolongatiekosten’ rekenen we onder andere om:
  • uw verzekering actueel te houden (producttarieven, clausules en voorwaarden) 
  • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. iDeal-betalingen, bankkosten voor incassobatches, automatische herinneringen) 
  • digitale acceptgiro’s te verwerken
  • automatiseren van controles op gebied van wet- en regelgeving. 

Wij brengen de kosten bij u in rekening op het moment dat u de premie betaalt. Dat doen we elke keer dat u premie betaalt. Bij een nieuwe polis beginnen we hiermee de 2e keer dat u premie betaalt. Per polis per jaar betaalt u maximaal € 2,04 (inclusief  assurantiebelasting). Als u iedere maand betaalt, betaalt u iedere keer 1/12e deel. De kosten vindt u terug op uw factuur. 

Hoeveel u precies betaalt, hangt af van wanneer u uw premie betaalt: per maand, per kwartaal of per jaar. Door afronding per termijnbetaling kan het voorkomen dat het niet precies € 2,04 (inclusief  assurantiebelasting) per jaar is. Dit is het maximum dat u betaalt per jaar. 

Wat houdt de bedenktijd in?

Als u een nieuwe verzekering afsluit, kunt u tot 14 kalenderdagen na ontvangst van de polis de verzekering ongedaan maken. U doet dat door de polis naar ons terug te sturen. Deze bedenktijd geldt alleen voor verzekeringen met een lange contractduur, bijvoorbeeld 1 jaar. Voor een kortlopende verzekering (bijvoorbeeld kortlopende reisverzekering) geldt deze bedenktijd niet. 

Let op: als u binnen de bedenktijd van de verzekering afziet, beëindigen wij uw verzekering vanaf de datum dat de verzekering is ingegaan.

Ik ga uit dienst bij mijn werkgever. Wat betekent dit voor mijn premie en wat moet ik doen?

Als u uit dienst gaat bij uw werkgever, dan mag u de collectieve korting op de schadeverzekeringen die u al hebt, behouden. Mocht u een nieuwe verzekering afsluiten, dan krijgt u daarop geen collectieve korting meer.

Ik betaalde de premie via mijn salaris. Wat nu?
Als u de premie voor uw schadeverzekeringen op dit moment betaalt via uw salaris, moeten we uw betaalgegevens aanpassen naar automatisch incasso. Doe het zelf met Mijn Omgeving of bel onze klantenservice op (040) 261 18 21.

Kan Aon mij helpen mijn verzekeringen over te sluiten naar IAK?

Ja, dat kan zeker. Meer informatie over het overstappen naar Aon vindt u hier.

Kan ik in het weekend een autowijziging doorgeven?

Ja, ook in het weekend kunt u een wijziging via Mijn Omgeving doorgeven. 

Log dan eerst in op Mijn Omgeving en ga naar uw IAK Prive Pakket. Bij uw autoverzekering klikt u de link Wijzig. Volg verder de aanwijzingen op het scherm. U ziet direct uw nieuwe premie. Meestal bent u direct verzekerd. Meer informatie over inloggen op Mijn Omgeving.