Veelgestelde vragen

Doorlopende reis

Mijn buurman verzorgt mijn huis en kleinvee. Als er iets met hem gebeurt, kan ik dan terugkeren op kosten van de annuleringsdekking?

In principe is dat geen verzekerde reden om te annuleren, maar u kunt dit wel mogelijk maken. Verzeker uw buurman mee als waarnemer, dan kunt u wel op kosten van de annuleringsverzekering de reis annuleren of afbreken.

Ik heb een camper/boot/vakantiehuis in Nederland. Daar ga ik af en toe een dagje mee weg/naar toe. Is dat ook verzekerd?

U bent hier niet standaard voor verzekerd. Wilt u dit wel verzekeren? Verzeker dan de dekking Recreatieobject in Nederland rubriek mee. Ook de korte trips die u recreatief maakt met uw camper, boot of naar uw vakantiehuis zijn dan meeverzekerd.

Regel het zelf via Mijn IAK. Hebt u geen account voor Mijn IAK? Bel dan onze adviseurs via (040) 261 18 21.

Ik ga langer dan 90 dagen op vakantie, waar moet ik rekening mee houden?

Standaard geldt de dekking voor 90 aaneengesloten vakantiedagen. Als u bijvoorbeeld ieder jaar gaat overwinteren, kunnen wij de dekking voor u verlengen naar 180 dagen. Is dit niet voldoende? Dan kunt u de maximale reisduur onder bepaalde voorwaarden verlengen naar 270 of 360 aaneengesloten dagen.


Op vakantie naar het buitenland, welke landen vallen er onder de Europadekking?

Binnen de doorlopende reisverzekering hebt u keuze in het verzekeringsgebied. U kunt kiezen voor dekking in Europa of over de gehele wereld. 

Met Europadekking bent u verzekerd in Europa, inclusief de Azoren, de Canarische Eilanden, Madeira, Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Syrië, Tunesië en heel Turkije.

Ook voor trips van maximaal 48 uur buiten deze landen bent u verzekerd met de Europadekking. Als u langer buiten de landen welke onder de Europadekking vallen verblijft, dan moet u voor werelddekking kiezen.

Waarvoor kunt u hulpverlening vragen en wat moet u dan doen?

U kunt om hulpverlening vragen voor bijvoorbeeld een ongeval, ernstige ziekte of ziekenhuisopname, noodgedwongen eerdere terugkeer naar huis en uitval van uw privévervoermiddel.

Voor hulpverlening neemt u direct telefonisch contact op met onze alarmcentrale op telefoonnummer +31 (0)20 651 51 51. De medewerkers kunnen u ondersteunen en begeleiden. Overigens hebt u voor het maken van extra kosten altijd toestemming nodig van SOS International.


Kan ik de IAK Teletolk in alle gevallen inschakelen?

Het menu in een buitenlands restaurant mag u zelf vertalen, maar in een noodsituatie waarbij het absoluut noodzakelijk is dat u zich goed verstaanbaar maakt, kunt u de TeleTolk inschakelen. Bijvoorbeeld bij het doen van aangifte bij de lokale politie of als u betrokken bent bij een verkeersongeval.

U kunt de TeleTolk bereiken via SOS International. Het telefoonnummer is: +31 (0)20 651 51 51
Noteer vooraf de plaatsnaam en het telefoonnummer waarop u te bereiken bent, als u SOS International belt.

Ik ga niet zo vaak op vakantie. Kan ik beter een losse reisverzekering sluiten?

Wij bieden geen aflopende reis- en annuleringsverzekeringen meer aan. Alle particuliere schadeverzekeringen zijn tegenwoordig direct opzegbaar met een opzegtermijn van een maand. Bovendien maakt alleen de doorlopende reisverzekering deel uit van de categorie Recreatie in het IAK Privé Pakket. Door het afsluiten van deze verzekering krijgt u extra pakketkorting op uw andere verzekeringen bij IAK. Hierdoor kan het heel voordelig zijn om deze verzekering af te sluiten.

Vraag de reisverzekering zelf aan via Mijn IAK of bel onze adviseurs via (040) 261 18 21.

Ik moet tijdens mijn reis medische kosten maken. Declareer ik die op de reisverzekering of de zorgverzekering?

Medische kosten declareert u eerst op uw zorgverzekering. De reisverzekering biedt een aanvullende dekking als uw zorgverzekering niet alle medische kosten in het buitenland vergoedt. Vergoedt uw zorgverzekeraar niet alles of vallen deze kosten onder het eigen risico? Dan kunt u de kosten achteraf declareren op uw reisverzekering.

Wie kan ik bellen tijdens mijn vakantie als ik een medische vraag heb?

De IAK Reisdokter is bereikbaar voor u en uw gezinsleden als u medisch advies nodig heeft. U komt rechtstreeks in contact met een verpleegkundige die uw klachten in kaart brengt. Als daaruit blijkt dat het nodig is, wordt u doorverwezen naar een bekwame en betrouwbare arts op uw vakantiebestemming.

U kunt de Reisdokter bereiken via SOS International. Het telefoonnummer is: +31 (0)20 651 51 51
Noteer vooraf de plaatsnaam en het telefoonnummer waarop u te bereiken bent, als u SOS International belt.

Ik ga een dagje weg in eigen land. Ik heb niets geboekt. Is dat ook verzekerd?

In Nederland bent u alleen verzekerd bij een vooraf geboekte vakantie. De reis van en naar de vakantiebestemming in het buitenland (dus ook als u nog in Nederland bent) valt wel onder de dekking. Voor vakanties in het buitenland bent u altijd verzekerd. Ook als u de vakantie niet vooraf geboekt hebt.

Hebt u een camper, boot of vakantiehuisje in Nederland? Verzeker dan de rubriek ‘Nederlanddekking recreatieobject’ mee. Ook de korte trips die u recreatief maakt met uw camper, boot of naar uw vakantiehuis zijn dan meeverzekerd.

Regel het zelf via Mijn IAK. Hebt u geen account voor Mijn IAK? Bel dan onze adviseurs via (040) 261 18 21.

Wat gebeurt er als ik tijdens mijn reis een ongeluk krijg?

Neem contact op met onze alarmcentrale op telefoonnummer +31 (0)20 651 51 51. In overleg regelen wij noodzakelijke maatregelen. De kosten daarvan krijgt u vergoed. U kunt denken aan kosten van ziekenvervoer inclusief noodzakelijke medische begeleiding naar Nederland en extra reis- en verblijfskosten van u en een reisgenoot. 

Ook vergoeden wij de extra reis- en verblijfskosten van uw reisgenoten als u de bestuurder was van het vervoermiddel en niemand anders u kan vervangen. Verder kunt u nog denken aan reiskosten in verband met ziekenhuisbezoek en verzendkosten van medicijnen en hulpmiddelen.

Wat is een samengestelde reis en ben ik daarvoor verzekerd?

Een samengestelde reis bestaat uit losse onderdelen die u afzonderlijk hebt geboekt (zoals ticket en verblijf). Als door een verzekerde gebeurtenis een onderdeel van die samengestelde reis vervalt en niet vervangen kan worden, dan vergoeden wij ook de annuleringskosten van de samengestelde delen.

Kan ik de verzekerde bedragen van mijn bagage verhogen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Per verzekerde, per reis kunt u uw bagage voor maximaal € 5.000,- verzekeren. Per polis is dat maximaal € 10.000,-. Voor bepaalde voorwerpen gelden beperkingen. Zie daarvoor de polisvoorwaarden. Neemt u kostbare sportuitrusting mee? Verzeker die dan met de rubriek Extra sportuitrusting voor een verzekerd bedrag van € 2.500,- of € 5.000,-.

Wat is de EHIC?

EHIC staat voor European Health Insurance Card. Het is een Europese zorgpas waarmee u aantoont dat u verzekerd bent voor ziektekosten.

Hebt u medische hulp nodig in de Europese Unie, of in Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland? Dan versnelt deze pas de administratieve afwikkeling. De EHIC is persoonsgebonden en gratis aan te vragen voor iedereen die een zorgverzekering heeft. Vanaf 1 januari 2016 zit de EHIC op de achterkant van uw zorgpas. 

Zijn wintersport en bijzondere sporten meeverzekerd?

Gebeurtenissen tijdens het beoefenen van wintersport, bergsport, luchtsport, watersport of enige andere sport zijn niet standaard verzekerd. U kunt zich verzekeren tegen schade door deze sporten, door te kiezen voor de rubriek (winter)sport. U kunt bij luchtsport denken aan parachutespringen, ballonvaren, zweefvliegen en parapente. Onder watersport vallen onder andere rafting, canyoning flottage, hydrospeed en wildwaterkanoën. Onder overige sporten verstaan we vechtsporten, rugby, wielerwedstrijden en wedstrijden te paard.

Verzeker zelf de rubriek (Winter)sport mee via Mijn IAK. Hebt u geen account? Bel dan met onze adviseurs via (040) 261 18 21.