Veelgestelde vragen

IAK app

Waar kan ik de IAK Verzekeringen app vinden?

Voor iPhone


De iPhone app is uitsluitend verkrijgbaar via Apple iTunes of AppStore. U downloadt de app als volgt:
  • Ga naar de App Store.
  • Zoek naar "IAK Verzekeringen", klik vervolgens op "Installeer app".
  • Voer het wachtwoord van uw Apple-ID in.
  • De app wordt automatisch gedownload naar uw iPhone.
  • Tik op het pictogram om te starten.

  • Voor Android


    De IAK Verzekeringen mobiele Android applicatie is uitsluitend verkrijgbaar via Google Play. U downloadt de app als volgt:
  • Ga naar de Google Play Store op uw computer of telefoon.
  • Zoek naar "IAK Verzekeringen", klik vervolgens op "Installeer".
  • U moet uw Google-account wachtwoord invoeren om de app te downloaden in de Google Play winkel.
  • De app zal automatisch naar de telefoon worden gedownload.
  • Tik op het pictogram om te starten.

  • Let op: De IAK app is alleen beschikbaar voor smartphones.

    Hoe krijg ik een login en wachtwoord voor de app?

    U kunt zich registreren door een inlogaccount aan te maken voor Mijn IAK. Deze inlogcombinatie kunt u ook gebruiken voor de app. De login gegevens worden opgeslagen nadat u een keer succesvol hebt ingelogd op de app. Vervolgens kunt u de app met een zelfgekozen pincode gebruiken.

    Op welke apparaten en besturingssystemen werkt de IAK app?

    De app werkt op de volgende besturingssystemen:
    • Android 4.1.2 en hoger;
    • iOS 7.0 en hoger;
    Het komt regelmatig voor dat besturingssystemen (zoals Android) worden aangepast door leveranciers van toestellen of providers. In de meeste gevallen zal de app normaal blijven werken, maar het kan voorkomen dat de gemaakte aanpassing de functionaliteit van de app raakt waardoor deze niet (juist) werkt. U kunt dan als alternatief declareren via de website via Mijn IAK.

    Op welke apparaten werkt de IAK app?

    De app is geoptimaliseerd voor mobiele telefoons, waardoor het kan zijn dat de app niet (goed) werkt op uw tablet. Als dit het geval is, dan adviseren wij u om online te declareren via Mijn IAK.

    Kan ik de app openen zonder verbinding met het internet?

    Ja, u kunt de app openen zonder verbinding met het internet, maar alleen als u van te voren met succes bent ingelogd, een pincode hebt gekozen en uw data hebt gesynchroniseerd. Eenmaal gesynchroniseerd, kunt u de app offline op elk moment openen met uw pincode. Als uw polis gegevens in de tussentijd zijn gewijzigd, worden de wijzigingen weergegeven. Het betreft alleen de gegevens die zijn opgehaald tijdens de laatste verbinding met het internet. U moet verbinding hebben met het internet om de app te synchroniseren.

    Kan ik inloggen met verschillende accounts op één mobiele telefoon?

    Ja, u kunt inloggen met verschillende accounts op één mobiele telefoon. U moet uitgelogd zijn met account A, om in te loggen met account B.

    Wat moet ik doen als ik de melding krijg: "Uw verbinding is traag. Wilt u offline werken of alsnog wachten tot de synchronisatie is voltooid?"

    • Als u de actuele polisgegevens wilt zien of wilt declareren, kies dan "doorgaan".
    • Als u de polisgegevens wilt zien van de laatste keer dat u de app hebt gebruikt, kies dan "offline".
    • Als uw polisgegevens zijn veranderd sinds de vorige inlog, ziet u niet de actuele en gewijzigde polisgegevens.

    Wat betekent de melding: "Verbindingsfout! Er zijn geen gegevens om weer te geven!"

    Het inloggen is mislukt omdat er geen verbinding kan worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer later nogmaals in te loggen.

    Wat moet ik doen als ik de melding: "Als gevolg van een communicatiefout kan uw declaratie niet worden verzonden. Probeert u het later nog eens." krijg?

    • "Later verzenden" - de declaratie wordt opgeslagen in de toepassing en zal worden verzonden naar IAK als de internetverbinding weer tot stand is gebracht.
    • "Annuleren" - de declaratie wordt niet verzonden naar IAK.

    Worden de ingediende nota’s verwijderd uit het geheugen van mijn smartphone, als declaraties of de app verwijder?

    Nee, de foto’s van uw declaraties worden opgeslagen in het fotoalbum van uw mobiele telefoon.

    Kan ik de European Health Insurance Card (EHIC) weergeven ook al heb ik deze niet aangevraagd bij IAK?

    Ja. Dit doet u als volgt:

    • Klik op de de "IAK Zorgpas / Europese Zorgpas" knop.
    • Kies het familielid.
    • Klik op "Europese Zorgpas".

    Als u probeert de Europese zorgpas weer te geven en deze nog niet is aangevraagd, verschijnt de melding: "Wilt u een digitale EHIC kaart ontvangen?".

    • Als u "Ja" kiest, worden de EHIC en uw persoonlijke polisgegevens weergegeven.
    • Als u "Nee" kiest, blijft u het Zorgpas scherm zien. De EHIC wordt niet gegenereerd.

    Kan ik ook de European Health Insurance Card (EHIC) inzien voor mijn gezinsleden?

    Ja. U kunt de EHIC van alle gezinsleden inzien die op uw zorgpolis staan.

    Wat betekent de melding: "U kunt geen EHIC aanmaken"?

    U kunt alleen een EHIC aanmaken als u een basisverzekering hebt. Deze is verplicht in Nederland. Hebt u alleen een aanvullende zorgverzekering afgesloten bij IAK? Dan kunt u helaas geen EHIC aanmaken. Vraag de EHIC aan via de verzekeraar waar u uw basisverzekering hebt afgesloten.

    Wat betekent de melding: "Er is een fout opgetreden bij het aanmaken van de EHIC”?

    De EHIC kan niet worden aangemaakt vanwege een fout met de verbinding. Probeer het op een later tijdstip en/of andere plaats nogmaals. Mocht het dan nog niet lukken neem dan contact op met onze klantenservice.

    Moet ik elk jaar een nieuwe zorgpas aanvragen?

    Nee, de Europese zorgpas wordt automatisch verlengd per jaar. Als u inlogt op de app na de vervaldatum van de Europese zorgpas worden de gegevens vernieuwd.

    Wat is het UZOVI nummer?

    Het Uzovi-nummer staat voor 'Unieke ZOrgVerzekeraars Identificatie-nummer'. Iedere verzekeringsmaatschappij heeft een eigen Uzovi-nummer. Dit nummer wordt, samen met uw BSN, gebruikt door zorgverleners voor het insturen van elektronische declaraties.

    Moet ik een nieuwe EHIC aanmaken?

    Nee, de EHIC wordt ieder jaar automatisch vernieuwd. Het ID nummer van de kaart blijft hetzelfde.

    Ik heb mijn pincode drie keer verkeerd ingevuld, en mijn app is geblokkeerd. Wat nu?

    Uit veiligheidsoverwegingen is de app geblokkeerd. Deblokkeren kan door de app opnieuw te installeren, opnieuw op uw Mijn IAK account in te loggen en een nieuwe pincode in te stellen.

    Wat als ik mijn pincode ben vergeten?

    U moet dan de app opnieuw installeren, opnieuw inloggen en een nieuwe pincodekiezen.

    Ik krijg geen push notificatie terwijl Mijn IAK vraagt om deze te bevestigen.

    Dat kan. Push notificaties kunnen in verschillend tempo aankomen. Mocht het te lang duren, kies dan op Mijn IAK bij ‘Mijn inloggegevens’ voor SMS.

    Kan ik de app gebruiken om mijn zorgkosten te bekijken, ook als ik niet online ben?

    Nee, om uw identiteit via de app te controleren, moet u een werkende internetverbinding hebben.

    Ik probeer in te loggen met mijn klant-/verzekerde nummer, waarbij ik ineens een nieuw account moet aanmaken. Waarom is dat?

    IAK heeft de manier van inloggen vernieuwd en verbeterd, lees meer op deze pagina op iak.nl.

    Ik heb de update van de app geïnstalleerd, maar kan niet inloggen. Wat moet ik doen?

    Voordat u gebruik kunt maken van de app moet u uw inloggegevens aanpassen. Voortaan logt u in met een zelf gekozen e-mailadres in plaats van uw klant- of verzekerdenummer. Log in op Mijn IAK met uw huidige inloggegevens en doorloop de stappen om een nieuw inlogaccount aan te maken en uw gegevens aan te passen. Vervolgens logt u met uw nieuwe inloggegevens in op de nieuwe app.

    U hebt de update gedaan, maar de app werkt niet.

    Waarschijnlijk is er dan iets misgegaan met de update. Verwijder dan de oude app en installeer de nieuwe.

    U hebt de update gedaan, logt in en krijgt vervolgens een zwart scherm of de tekst ‘sessie verlopen’.

    Sluit de app dan af en start de app opnieuw. Log daarna opnieuw in. Lukt het niet om de app via de reguliere weg af te sluiten, dan kunt u bij de meeste telefoons de app afsluiten door een of twee keer achter elkaar op de home-knop van uw telefoon te drukken en vervolgens het scherm met de app weg te swipen.

    Hebt u nog steeds problemen?

    Neem dan contact op met onze klantenservice (040) 261 18 88 of verwerk uw declaratie tijdelijk via de website Mijn IAK. Wij doen er alles aan om de problemen met de app zo spoedig mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.

    Ik moet opnieuw inloggen, terwijl ik eerder een pincode heb gekozen. Hoe kan dit?

    Als u in de app kiest voor ‘Uitloggen’, wordt uw pincode gewist en moet u een volgende keer opnieuw inloggen en een nieuwe pincode aanmaken. Dit is om de app optimaal te beveiligen.

    Foutmelding bij geen internetverbinding (De internetverbinding lijkt offline zijn, probeer het opnieuw).

    Als er geen internetverbinding is, is het niet mogelijk om de app aan uw Mijn IAK account te koppelen. 
    Als deze koppeling eenmaal gedaan is (via een werkende verbinding), kunt u vervolgens wel offline uw zorgpas bekijken en declaraties voorbereiden. Op het moment dat er internetverbinding is, worden deze declaraties verstuurd.

    De koppeling met uw Mijn IAK account is verlopen.

    Het kan zijn dat de koppeling met uw Mijn IAK account verlopen is, waardoor deze uit veiligheidsoverwegingen opnieuw gekoppeld moet worden. Dit doet u op dezelfde manier als bij het aanmaken van een account.

    Waarom heb ik de app nodig om mijn zorgkosten te bekijken?

    Om uw meest privacygevoelige gegevens optimaal te beveiligen, wordt om een extra identificatie gevraagd. Deze kan via de app verkregen worden.