Veelgestelde vragen

Account aanmaken

Hoe meld ik me aan voor Mijn IAK?

Om toegang te krijgen tot Mijn IAK moet u een account aanmaken. Hebt u uw privéverzekeringen ondergebracht bij IAK? Dan kunnen wij voor u een inlogaccount aanmaken. Neem hiervoor contact op met de klantenservice: (040) 261 18 88.

Ik heb geen mobiele telefoon. Hoe kan ik een account aanmaken?

Om een inlogaccount aan te maken hebt u geen mobiele telefoon nodig. De vraag om het mobiele telefoonnummer hoeft u niet per se in te vullen.

Als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u geen inzicht krijgen in de details van uw zorgkosten. Wilt u toch uw zorgkosten kunnen bekijken? Geef dan het mobiele telefoonnummer van een gezinslid op. We sturen een SMS beveiligingscode naar dat mobiele telefoonnummer, dus zorg wel dat u deze telefoon bij de hand hebt.

Mijn mobiele telefoonnummer is geheim. Hoe kan ik dan een inlogaccount aanmaken?

Om een inlogaccount aan te maken hebt u geen mobiele telefoon nodig. De vraag om het mobiele telefoonnummer hoeft u niet per se in te vullen.

Als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u alleen geen inzicht krijgen in de details van uw zorgkosten. Die toegang werkt namelijk met een beveiligingscode per SMS. Door het niet invullen van een mobiel telefoonnummer, ontvangt u deze niet.

Wilt u toch uw zorgkosten kunnen bekijken? Geef dan het mobiele telefoonnummer van een gezinslid op. We sturen een SMS beveiligingscode naar dat mobiele telefoonnummer dus zorg wel dat u deze telefoon bij de hand hebt.

Bij het aanmaken van een inlogaccount moet ik mijn mobiele telefoonnummer opgeven. Waarom?

Het is niet verplicht om uw mobiele telefoonnummer op te geven bij het aanmaken van een inlogaccount. Om tot al uw gegevens toegang te kunnen krijgen moet u wel een mobiel telefoonnummer opgeven. Wij sturen namelijk een extra beveiligingscode per SMS waarmee u toegang krijgt tot uw meest privacygevoelige gegevens, zoals uw gedeclareerde zorgkosten. IAK mag deze gegevens alleen tonen aan degene die de zorgkosten heeft gemaakt, daarom vindt deze extra controle plaats. Deze werkwijze is wettelijk vastgelegd in de gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland en geldt voor alle aanbieders van zorgverzekeringen in Nederland.

Waarom kan IAK de beveiligingscode niet via e-mail sturen?

Uw mobiele telefoonnummer is een veiligere identificatiemethode dan uw e-mailadres, omdat u in tegenstelling tot andere methoden fysiek in het bezit van uw telefoon moet zijn. Daarom wordt dit ook gebruikt bij o.a. DigiD, de Belastingdienst en Telebankieren.

Kan ik ook een vast telefoonnummer doorgeven om een inlogaccount aan te maken?

Wij kunnen de SMS beveiligingscode niet naar een vast telefoonnummer sturen, daarom is het doorgeven van een vast telefoonnummer niet mogelijk.

Ik heb al een inlogaccount voor Mijn IAK, maar als ik inlog moet ik een nieuw account aanmaken. Waarom?

Het inloggen op Mijn IAK via de website en de IAK app is veranderd. Voortaan logt u in met een zelf gekozen e-mailadres in plaats van uw klant- of verzekerdenummer. Om met een zelf gekozen e-mailadres te kunnen inloggen, bel dan met onze adviseurs van de Klantenservice, deze kunnen voor u een nieuw Mijn IAK account aanmaken. Op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur staan wij u graag te woord.

Ik wil geen mobiel telefoonnummer doorgeven. Hoe kan ik dan een inlogaccount aanmaken?

Als u uw telefoonnummer niet wilt doorgeven, dan kunt u wel een inlogaccount aanmaken. Het opgeven van uw mobiele telefoonnummer is niet verplicht. Als u geen mobiel telefoonnummer doorgeeft dan kunt u uw zorgverzekering niet via Mijn IAK regelen. U regelt uw zorgverzekering dan telefonisch via onze klantenservice (040) 261 18 88.

Hebt u een zorgverzekering en wilt u declareren? Stuur uw nota dan per post naar IAK, voorzien van de volgende gegevens: naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de verzekerde.

IAK Verzekeringen
T.a.v. afdeling Zorgschade
Postbus 90164
5600 RT Eindhoven