Mijn IAK auto

Doe het zelf met Mijn IAK

Uw Voordelen
  • Uw polis bekijken
  • Uw polis wijzigen
  • Een schade melden

Ga naar Mijn IAK

Zorg

Zorg in het buitenland

Veel Nederlanders begeven zich voor vakantie, werk en/of een behandeling buiten onze eigen landsgrenzen. Voor een onbezorgd verblijf geven wij u graag handige informatie en tips over zorg in het buitenland. 

 

Altijd de juiste gegevens op zak met uw Europese Zorgpas

Met de European Health Insurance Card (EHIC) toont u aan dat u recht hebt op noodzakelijke medische zorg bij tijdelijk verblijf in de EEG (alle EU landen en daarnaast Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland). Hebt u spoedeisende hulp nodig, dan versnelt de pas de administratieve afwikkeling. Op deze pagina leest u meer informatie over de IAK Zorgpas en de EHIC.

 

Verschil tussen spoedeisende en niet-spoedeisende hulp

Hebt u direct buitenlandse medische zorg nodig, die niet kan wachten totdat u weer thuis bent? Dan spreken we van spoedeisende hulp. Denk hierbij aan een gebroken been of een hartaanval.
Van niet spoedeisende (ook wel planbare) zorg is sprake als u al langer weet dat u deze zorg nodig hebt of zorg die wel noodzakelijk is maar geen spoed heeft of een behandeling in het buitenland vanwege kortere wachttijden of lagere kosten.

Meer informatie over niet-acute zorg 

  

Schakel alarmcentrale SOS International in bij ziekenhuisopname

Bij spoedeisende zorg en/of een ziekenhuisopname in het buitenland dient u altijd contact op te nemen met SOS International; +31 (0)20 – 651 51 51. Dit nummer staat op uw zorgpas. SOS International regelt de betaling van de kosten van uw opname rechtstreeks met het ziekenhuis en IAK. Lees wat u nog meer kunt doen, als u direct hulp nodig hebt
 

Welke kosten zijn vergoed?

Geneeskundige kosten in het buitenland worden niet altijd volledig vergoed vanuit de basis zorgverzekering. Het is verstandig om vooraf te bekijken waarvoor u bent verzekerd. Het kan raadzaam zijn om aanvullend een reisverzekering met dekking voor medische kosten af te sluiten. Komt u terecht in een buitenlands ziekenhuis (waar de kosten veel hoger zijn dan in Nederland), of moet u gerepatrieerd worden, dan bent u hier in ieder geval goed voor verzekerd. 
 

Repatriëring? Zorg voor de juiste dekking!

Repatriëring (terugkeer naar huis na een ongeval of ziekte) wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. De meeste aanvullende verzekeringen hebben wel dekking voor medisch noodzakelijke repatriëring, net als alle reisverzekeringen. Bekijk onze doorlopende reisverzekering voor meer informatie.
 

Buitenlandse nota’s declareren

Kosten voor bijvoorbeeld eerste hulp, huisarts en medicijnen betaalt u in eerste instantie zelf. U kunt deze achteraf declareren bij IAK met het declaratieformulier 'Zorgkosten in het buitenland'. Om deze nota’s goed in behandeling te kunnen nemen, hebben wij originele, duidelijk gespecificeerde, leesbare nota’s in het Engels, Frans, Spaans of Duits nodig. Bent u behandeld in het buitenland? Zorg dan voor een medische verklaring van de behandelend specialist waaruit de medische noodzaak van de behandeling blijkt. 

 

Nog 4 handige tips om goed voorbereid op reis te gaan

  • Zet belangrijke telefoonnummers zoals bijvoorbeeld van uw alarmcentrale en uw verzekeraar(s) voor vertrek in uw telefoon.
  • Controleer bij uw huisarts of GGD of vaccinaties nodig zijn voor uw vakantiebestemming.
  • Neemt u medicijnen mee op reis? Houd er dan rekening mee dat sommige medicijnen streng verboden zijn in het buitenland. Vraag aan uw arts of apotheker of u een medicijnverklaring nodig hebt. Het is ook handig om bij uw apotheek een medicijnpaspoort op te vragen, vaak is dit ook in het Engels beschikbaar.
  • Haalt u medicijnen in het buitenland? Doe dat alleen op voorschrift van een arts en bij een apotheek. Bewaar een kopie van het recept en/of het doosje van de medicatie, zodat u altijd weet welke bestanddelen in de medicatie zitten.