Schade aansprakelijkheid

Hebt u de spullen van iemand anders beschadigd? Of is er iemand gewond geraakt door toedoen van uw kind of huisdier? Op deze pagina leest u hoe u de schade kunt melden, wat wij van u nodig hebben en hoe wij uw schade gaan behandelen.

Wordt u aansprakelijk gesteld?

Wat doet u als u aansprakelijk wordt gesteld of een claim krijgt?

  • Stel vast wie de schade heeft veroorzaakt: u zelf, een gezinslid, een logé of een huisdier bijvoorbeeld
  • Zeg niet of u aansprakelijk bent. Ontvangt u een brief of dagvaarding? Stuur die dan naar ons. Reageer niet zelf. Als u al een schadenummer hebt, wilt u dat erbij vermelden?
  • Beschrijf wat er is gebeurd, hoe en wat de schade is
  • Vraag of de betrokkene zelf is verzekerd voor de schade. Waarom? Misschien krijgt die zelf meer vergoed. Bij schade aan spullen bijvoorbeeld, betaalt de eigen verzekering vaak de nieuwwaarde of aankoopprijs, op de aansprakelijkheidsverzekering is dat altijd de dagwaarde.
  • Is de betrokkene niet zelf verzekerd voor de schade of wil die de schade niet zelf melden? Meld dan de schade bij ons. Dat kan via Mijn Omgeving of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Schade met een motorrijtuig

Schade veroorzaakt met uw auto, motor, bromfiets, brommobiel of camper vallen onder de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering van het voertuig. Deze kunt u niet claimen op de gewone aansprakelijkheidsverzekering.

Is uw voertuig ook bij ons verzekerd? Ga dan naar Schade melden in het verkeer.

Eigen risico

Voor iedere schade geldt een eigen risico van € 50,-.
Bent u aansprakelijk voor een schade die minder kost dan € 50,-? Dan kunt u dat het beste zelf regelen met de betrokkene.

Direct melden

Weet u al wat u het beste kunt doen? Meld dan direct uw schade. Kies zelf wat het beste bij u past.

Telefonisch melden

(040) 261 18 04

Houd uw gegevens bij de hand:

  • Telefoonnummer
  • Rekeningnummer
  • Bijlagen (welke van toepassing zijn):
    • Aansprakelijkstelling of dagvaarding
    • Foto van de schade
    • Politierapport/bewijs van aangifte politie
    • Bon van de beschadigde spullen

Bijlagen versturen:
Bijlagen kunt u versturen tegelijk met uw schademelding via Mijn Omgeving. Of later, onder vermelding van het schadenummer.
Als u geen account hebt, kunt u de bijlagen sturen naar

E-mailadres:

Schade.iak@one-uw.nl

Postadres:

One Underwriting B.V.
Postbus 90165
5600 RV Eindhoven

Hoe behandelen wij de schade?

  1. Wij bekijken of de schade verzekerd is op uw aansprakelijkheidsverzekering. U bent bijvoorbeeld niet verzekerd als u schade met opzet veroorzaakt of als de schade is ontstaan tijdens uw werk of met een motorrijtuig.
  2. Dan beoordelen we of u wettelijk aansprakelijk bent voor de schade. Als dat niet zo is, zullen we namens u de claim van de betrokkene afwijzen.
  3. Is de schade verzekerd en bent u aansprakelijk? Dan nemen we contact op met de betrokkene om de schade af te handelen en bekijken we hoe groot de schade is.
  4. Als we moeten betalen, doen we dat rechtstreeks aan de benadeelde. U hoeft niets voor te schieten. We hebben liever niet dat u zelf al de schade met de betrokkene regelt, want dan geeft u toe dat u aansprakelijk bent.

Schadedossier online bekijken

Hebt u al een schade bij ons gemeld en wilt u de stand van zaken weten?