Schade aan uw woning of inboedel

Hebt u schade aan uw woning of inboedel? Op deze pagina leest u hoe u de schade kunt melden, wat wij van u nodig hebben, hoe wij uw schade snel en vakkundig kunnen laten herstellen en hoe wij uw schade gaan behandelen.

Melden op woonhuisverzekering of inboedelverzekering?

Moet u de schade op uw woonhuisverzekering (opstalverzekering) melden of op uw inboedelverzekering? Als u het beschadigde object mee zou nemen wanneer u zou verhuizen, is het inboedel. Denk bijvoorbeeld aan meubels, maar ook kliklaminaat of een andere losliggende vloer hoort bij de inboedel. Alles wat nagelvast aan het huis verbonden is en niet zonder gereedschap losgemaakt kan worden, hoort bij het woonhuis (zoals vaste tuinlampen, rolluiken en zonnepanelen).

Als u een woning huurt en dus geen woonhuisverzekering hebt, kan soms toch een onderdeel van het woonhuis onder inboedel vallen. Dat kan als u het beschadigde voor eigen rekening aan het pand hebt verbeterd of tegen betaling van de vorige bewoner hebt overgenomen. We noemen dat huurdersbelang.

Wat te doen bij schade aan uw woonhuis

Brandschade

Krijgt u te maken met een brandschade aan uw woning? Via onze IAK DirectHerstelService kunnen wij een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om voor u de schade te herstellen. Als u daar gebruik van maakt, vervalt het eigen risico van € 150,-. Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina.

Kiest u zelf liever een eigen hersteller? Stuur ons dan een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is. Het eigen risico van € 150,- blijft van kracht.

Hoe melden?
Stuur ons s.v.p. een volledig ingevuld schadeformulier. Dat kunt u doen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Stormschade

Via onze IAK DirectHerstelService kunnen wij een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om voor u de schade te herstellen. Als u daar gebruik van maakt, vervalt het eigen risico van € 250,-.
Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina.

Kiest u zelf liever een eigen hersteller? Stuur ons dan een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is. Het eigen risico blijft van kracht.

Hoe melden?
Bij een stormschade aan uw woonhuis ontvangen wij graag een volledig ingevuld schadeformulier. Dat kunt u doen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Breuk van glas in ramen of deuren

Neem bij breuk van glas in ramen of deuren van uw woning contact op met de meldkamer van Glastotaal Beheer.

Glastotaal Beheer (0800) 452 72 34

In overleg met u maken zij een afspraak voor het herstel. Als er haast bij is (gevaar voor mens en dier en/of gevolgschade) zal de glashersteller binnen één uur ter plaatse zijn om het herstel te starten.

Het glas wordt vaak direct vervangen door eenzelfde soort ruit. Is dat niet mogelijk? Dan zal er een noodvoorziening worden geplakt. De juiste ruit wordt later, maar altijd binnen 15 werkdagen, geplaatst. De factuur van Glastotaal Beheer gaat rechtstreeks naar ons, u hoeft niets voor te schieten. Het eigen risico op de woonhuisverzekering vervalt.

Hoe melden?
U hoeft geen schadeformulier in te vullen. We betalen de schade rechtstreeks aan de glaszetter.

Hagelschade

Schade aan uw woning door hagel kunnen wij via onze IAK DirectHerstelService laten herstellen door een gespecialiseerd bedrijf. Als u daar gebruik van maakt, vervalt het eigen risico van € 150,-. Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina. 

Kiest u zelf liever een eigen hersteller? Stuur ons dan een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is. Het eigen risico blijft van kracht.

Inbraakschade

Via onze IAK DirectHerstelService kunnen wij een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om voor u de schade te herstellen. Als u daar gebruik van maakt, vervalt het eigen risico van € 150,-. Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina. 

Kiest u zelf liever een eigen hersteller? Stuur ons dan een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is. Het eigen risico blijft van kracht. Noodmaatregelen om verdere schade te voorkomen, mag u direct laten uitvoeren. Maak dan wel foto's van de situatie vóór die noodvoorziening, en stuur ons de nota.

Inboedel gestolen?
Probeer zoveel mogelijk foto's en aankoopnota's van de gestolen spullen te vinden om de claim te onderbouwen.

Hoe melden?
Bij een inbraakschade aan uw woonhuis doet u hiervan aangifte bij de politie. Wij ontvangen graag het proces-verbaal van aangifte. Dat kunt u ons sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga daarvoor naar Direct melden op deze pagina.

Lekkage door leidingbreuk

Hebt u een lekkage in de woning? Door middel van de IAK DirectHerstelService kunnen wij de gevolgschade laten herstellen. Als lekdetectie nodig is omdat dat de enige manier is om het lek op te sporen zonder hak- en breekwerk, dan schakelen we een gespecialiseerd bedrijf voor u in. Dit bedrijf kan ook de gevolgschade herstellen. Als u ons zo de gehele schade laat herstellen en de schade is verzekerd, dan vervalt het eigen risico van €150,-. Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina.

Hoe melden?
Stuur ons s.v.p. een volledig ingevuld schadeformulier. Dat kunt u doen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Wat te doen bij schade aan inboedel

Schade door brand, storm, bliksem, water of vallen/breken

Als de inboedel onherstelbaar beschadigd is, hebben wij een verklaring nodig dat herstel niet mogelijk is, samen met de aankoopnota van de beschadigde inboedel. Als herstel wel mogelijk is, willen we graag een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is.
U kunt natuurlijk ook even contact opnemen voor overleg of u de schade direct kunt laten herstellen.

Hoe melden?
Wij ontvangen graag een volledig ingevuld schadeformulier, samen met aankoopnota's en/of reparatienota's van de beschadigde spullen. Dat kunt u doen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Diefstalschade

Probeert u s.v.p. zo veel mogelijk aankoopnota's van de gestolen goederen te verzamelen. Ook met foto's kunt u het bezit van de spullen aantonen.

Bent u eigenaar van de woning en is er inbraakschade? Meld de schade dan ook op uw woonhuisverzekering. Als u die via ons hebt, kunnen wij namens u de schade laten herstellen via de IAK DirectHerstelService. Meer daarover leest u onderaan deze pagina. Maakt u daar gebruik van, dan vervalt het eigen risico van € 150,- op de woonhuisverzekering. 

Hoe melden?
Bij diefstal van inboedel doet u aangifte bij de politie. Wij ontvangen graag het proces-verbaal van aangifte, samen met aankoopnota's van de gestolen spullen en foto's als u die hebt. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Breuk van glas in ramen of deuren

Als u zelf niet de eigenaar bent van het pand waarin u woont, kunt u het beste de schade melden bij de verhuurder. Glasbreuk van ramen en deuren is meestal verzekerd op de opstalverzekering of woonhuisverzekering van de verhuurder.

Hebt u de ruiten wel meeverzekerd op de inboedelverzekering? Neem dan contact op met de meldkamer van Glastotaal Beheer.

Glastotaal Beheer (0800) 452 72 34

In overleg met u maken zij een afspraak voor het herstel. Als er haast bij is (gevaar voor mens en dier en/of gevolgschade) zal de glashersteller binnen één uur ter plaatse zijn om het herstel te starten.

Het glas wordt vaak direct vervangen door eenzelfde soort ruit. Is dat niet mogelijk? Dan zal er een noodvoorziening worden geplakt. De juiste ruit wordt later, maar altijd binnen 15 werkdagen, geplaatst. De factuur van Glastotaal Beheer gaat rechtstreeks naar ons, u hoeft niets voor te schieten. Het eigen risico op de inboedelverzekering vervalt.

Hoe melden?
U hoeft geen schadeformulier in te vullen. We betalen de schade rechtstreeks aan de glaszetter.

Diefstal uit een auto

Als er wordt ingebroken in uw auto, kunt u voor de gestolen spullen een beroep doen op uw inboedelverzekering. De maximale vergoeding is € 250,-. Als u dekking hebt voor diefstal van inboedel buitenshuis, dan is dat maximum € 500,-.

Is uw auto ook bij ons verzekerd? Voor blikschade kunt u gebruik maken van de IAK Schade Service. Bij ruitschade schakelt u Carglass of Autotaalglas in. Meer hierover vindt u op onze pagina Schade melden Verkeer.

Hoe melden?
Bij diefstal van inboedel uit een auto doet u aangifte bij de politie. Wij ontvangen graag het proces-verbaal van aangifte, samen met aankoopnota's van de gestolen spullen en foto's als u die hebt. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Schade aan betimmeringen of verbeteringen in uw huurwoning

Huurdersbelang zijn betimmeringen of verbeteringen die u zelf in uw huurwoning aanbrengt. Denk hierbij aan een nieuwe vaste vloer, schutting, schuurtje, afdak of zonwering. Dit is standaard op uw inboedelverzekering meeverzekerd tot € 6000,-.

Via onze IAK DirectHerstelService kunnen wij een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om voor u de schade te herstellen. Als u daar gebruik van maakt, vervalt het eigen risico van € 100,-. Meer over de IAK DirectHerstelService vindt u onder aan deze pagina.

Kiest u zelf liever een eigen hersteller? Stuur ons dan een goed gespecificeerde offerte met enkele foto's zodat wij kunnen beoordelen of expertise noodzakelijk is. Het eigen risico van € 100,- blijft van kracht.

Hoe melden?
Stuur ons s.v.p. een volledig ingevuld schadeformulier. Dat kunt u doen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Direct melden

Weet u al wat u het beste kunt doen? Meld dan direct uw schade. Kies zelf wat het beste bij u past.

Telefonisch melden

(040) 261 18 21

Houd uw gegevens bij de hand:

  • Telefoonnummer
  • Rekeningnummer
  • Bijlagen (welke van toepassing zijn):
    • Foto's van de schade
    • Bewijs van politie-aangifte
    • Reparatienota van noodvoorzieningen
    • Aankoopnota's van beschadigde of gestolen spullen
    • Offerte voor de reparatiekosten van beschadigde spullen

Bijlagen versturen:
Bijlagen kunt u versturen tegelijk met uw schademelding via Mijn IAK. Of later, onder vermelding van het schadenummer.
Als u geen account hebt, kunt u de bijlagen sturen naar

E-mailadres:

schade@iak.nl

Postadres:

IAK Verzekeringen
Postbus 90165
5600 RV Eindhoven

Schadedossier online bekijken

Hebt u al een schade bij ons gemeld en wilt u de stand van zaken weten?

IAK Direct Herstel Service

Laat u ontzorgen bij schade

Hebt u als gevolg van een inbraak, lekkage of bijvoorbeeld brand, schade aan uw woonhuis, dan hoeft u niet zelf een loodgieter, glaszetter of een andere vakman op te sporen. Binnen Nederland zorgt IAK voor snelle, professionele hulp én betaalt de rekening rechtstreeks aan het herstelbedrijf.

  • Uw schade eenvoudig gemeld en snel en vakkundig hersteld
  • Betrouwbare en deskundige afhandeling door gerenommeerde bedrijven
  • Bij acute nood neemt het herstelbedrijf binnen twee uur contact met u op
  • U hoeft geen kosten voor te schieten, de factuur gaat rechtstreeks naar ons
  • 24 uur per dag, 7 dagen per week

Bel de IAK Schademeldservice op (040) 261 18 04
en houd uw polisnummer bij de hand. Alles wordt geregeld!

Alles over aangifte doen bij de politie

Wanneer doet u aangifte?

  • Bij inbraak of (poging tot) diefstal.
  • Bij vandalisme.

Hoe doet u aangifte?

  • Online via www.politie.nl.
  • Op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.
  • Of bel de politie: 0900 8844.