Schade in het verkeer

Hebt u schade geleden in het verkeer met uw auto, motor, bromfiets of scooter? Op deze pagina leest u hoe u de schade kunt melden, wat wij van u nodig hebben, welke reparateurs voor u klaar staan, of uw schade no-claim invloed heeft en hoe wij uw schade gaan behandelen.

Alarmnummers

Bel de alarmlijn voor hulp in noodsituaties.

Alarmnummer autoverzekering (24/7):
(020) 651 51 51
+31 20 651 51 51 (vanuit buitenland)

Auto gestolen? Meld het direct!

Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (24/7):
(055) 741 00 01
+31 55 741 00 01 (vanuit buitenland)

Wat te doen in welke situatie

Aanrijding vast object (zoals straatverlichting)

Als u een aanrijding hebt gehad met een vast object zoals straatverlichting, een bushokje of de muur van een gebouw, moet u ons een Europees schadeformulier sturen. Vermeld duidelijk hoe en waarom de aanrijding gebeurde, wat er beschadigd is en waar uw voertuig beschadigd is. Als u een camera bij u hebt, maak dan foto's van de situatie en de schade.

Hoe melden?
Stuur ons het Europees schadeformulier samen met eventuele foto's. U kunt dat doen via Mijn Omgeving of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Aanrijding met ander voertuig, fiets of voetganger

Als u een aanrijding hebt gehad met een ander motorvoertuig of met een fietser of voetganger, moet u ons een Europees schadeformulier sturen.

  1. Vul het Europees schadeformulier in.
    • Vul het formulier samen met de tegenpartij in.
    • Vermeld duidelijk hoe het ongeluk gebeurde.
    • Vermeld duidelijk wat de schade is en waar uw voertuig beschadigd is.
    • Vermeld duidelijk wie er gewond is geraakt en waaraan die verwondingen zijn.
    • Als u een camera bij u hebt, maak dan foto's van de situatie en de schade.
  2. Geen formulier in uw auto?
    Dan is het erg belangrijk dat u foto's maakt van de situatie en de schade. Noteer van de tegenpartij:
    • de naam
    • het adres
    • het kenteken
    • de verzekeringsmaatschappij
    • het polisnummer
  3. Bent u het niet eens over de schuldvraag? Onderteken de voorzijde dan niet. Met het ondertekenen geeft u namelijk akkoord op de toedracht. Ga niet met de tegenpartij in discussie en betaal niet ter plekke voor een schade.
  4. Noteer de gegevens van getuigen.
    Als andere mensen het hebben zien gebeuren, vraag dan hun naam, adres en telefoonnummer.

Wanneer is aangifte doen bij de politie nodig?

  • Natuurlijk belt u 112 als iemand ernstig gewond raakt of overlijdt.
  • Daarnaast belt u 112 als u ruzie krijgt met de tegenpartij waardoor u zich bedreigd of in gevaar komt.
  • Bij een ernstige verkeersovertreding als door rood rijden of met alcohol op rijden belt u 0900 8844.
  • Als de tegenpartij weg is gegaan zonder gegevens achter te laten, doet u aangifte.

Hoe melden?
Stuur ons het Europees schadeformulier samen met andere bovengenoemde bewijsstukken. U kunt dat doen via Mijn Omgeving of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Botsing met een dier

Als u een dier hebt aangereden, moet u ons een Europees schadeformulier sturen. Vermeld duidelijk wat er gebeurde, wat er beschadigd is en waar uw voertuig beschadigd is. Als u een camera bij u hebt, maak dan foto's van de situatie en de schade.

Neem contact op met Faunabeheer
Hebt u een hert of zwijn aangereden? Neem dan altijd contact op met Faunabeheer in de regio waar de aanrijding heeft plaatsgevonden. Zij registreren het aantal wilde dieren in de regio.

Hoe melden?
Stuur ons het Europees schadeformulier samen eventuele foto's. U kunt dat doen via Mijn Omgeving of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Alleen ruitschade (door steenslag of inbraak)

Hebt u alleen schade aan een autoruit door steenslag of inbraak? Maak dan snel een afspraak met Carglass of Autotaalglas. Houd uw groene kaart bij de hand.
U hoeft de schade niet te melden. Als u een beperkt casco- of volledig cascodekking (allrisk) hebt, wordt de factuur rechtstreeks naar ons gestuurd. Als één van beide bedrijven uw ruit repareert (harsreparatie van sterretje), betaalt u geen eigen risico. Bij vervanging van de ruit door Carglass of Autotaalglas betaalt u € 75,- eigen risico.
Laat u de autoruit repareren of vervangen door een andere hersteller, dan is het eigen risico € 250,-.

Autoruitschade in het buitenland
Gaat u op vakantie naar het buitenland? Geen nood, ook in het buitenland kunt u dezelfde service krijgen die u in Nederland van Carglass gewend bent. Het enige wat u hoeft te doen is Carglass even bellen: +31 (0)88 0406 406. Zij helpen u in het Nederlands en Carglass regelt alles met haar buitenlandse collega.

Inbraakschade

Bij inbraak in uw auto hoeft u geen Europees schadeformulier in te vullen. U moet wel aangifte doen bij de politie.

Is er alleen ruitschade? 
U hoeft de schade niet te melden. Kijk verder bij "Ruitschade door steenslag of inbraak".

Is er ook schade aan sloten of blikschade?
Stuurt u het proces-verbaal van aangifte naar ons. U kunt dat doen via Mijn Omgeving of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.
Het plaatsen van een noodvoorziening kunt u direct laten doen door Carglass of Autotaalglas. Kijk verder bij "Ruitschade door steenslag of inbraak".


Diefstal van uw voertuig

Als uw motorvoertuig wordt vermist of is gestolen moet u zo snel mogelijk aangifte doen. In Nederland kan dit via het Aangifteproces Gestolen Voertuigen (AGV). In het AGV werken politie en verzekeraars samen. Dit betekent dat u met één telefoontje de diefstal van de auto kunt melden bij zowel de politie als bij ons.

  • Bel in ieder geval met het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (055) 741 00 01
  • Wilt u informatie over hoe wij uw schade gaan afhandelen? Bel dan de Aon Schadedesk (040) 261 18 04
  • Aangifteloket Gestolen Voertuigen en Transportcriminaliteit van de politie op (088) 008 74 44 (alleen voor auto's en motoren).
    Gaat het om een bromfiets of scooter? Kijk dan hier op de website van de politie.

Zijn er alleen onderdelen van de auto gestolen of is de auto gestolen buiten Nederland?
Doe dan aangifte bij de plaatselijke politie en stuur ons het aangiftebewijs toe.

Wat gebeurt er daarna?
We wachten tot 30 dagen na de aangifte via het AGV of na ontvangst van het bewijs van aangifte bij de politie of de auto wordt teruggevonden. Als er dekking is, zullen we daarna de schade uitkeren.
Gaat het om een auto? Dan krijgt u een dagvergoeding van € 15,-. Deze stopt na 30 dagen of als de auto eerder is teruggevonden.

Brandschade

Als u autoschade hebt doordat uw auto in brand is geraakt, hoeft u geen Europees schadeformulier in te vullen. We hebben wel een melding van u nodig. 

Hoe melden
Meld de schade via Mijn Omgeving, dan hoeft u geen Europees schadeformulier in te vullen. Als er sprake is van brandstichting, doet u dan ook aangifte bij de politie. Stuur ons dan ook het proces-verbaal van aangifte. U kunt dat doen via Mijn Omgeving, of per e-mail of schriftelijk.

Storm- of hagelschade

Hebt u autoschade door storm of hagel? Dan hebben wij geen Europees schadeformulier nodig. Meld de schade via Mijn Omgeving, of per e-mail of schriftelijk. Vermeld duidelijk waar op de auto de schade zich bevindt, en wanneer die precies is ontstaan (datum en tijd).

Pech onderweg

Bent u verzekerd voor pech onderweg? Dat hoeft u niet bij ons te melden. Neem contact op met SOS International via (020) 651 51 51. Het telefoonnummer staat ook op uw groene kaart.

Meer informatie over de dekking voor hulpverlening als gevolg van pech en ongevallen vindt u bij Dekkingen en Uitbreidingen op de pagina Autoverzekering (of Motorverzekering of Bromfietsverzekering).

Aanrijding door onbekende of onverzekerde dader

Werd uw auto aangereden door een ander motorvoertuig en is de dader doorgereden zonder zich bekend te maken? Of is de veroorzaker niet verzekerd? Dan kunt u wellicht een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Als de claim gehonoreerd wordt, verliest u geen schadevrije jaren.
Het is wel belangrijk dat u bewijsstukken van de schade hebt. Dan is de kans groter dat u de schade vergoed krijgt. Verzamel daarom altijd bewijs van het ongeval. Doe direct aangifte bij de politie, en zorg dat u de gegevens van getuigen hebt. Maak ook foto's van de  schade en de omgeving van het ongeluk.

Hoe melden?
Als u een volledig casco (allrisk) verzekering of een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan contact met ons op. Wij kunnen namens u de claim bij het Waarborgfonds indienen.

Direct melden

Weet u al wat u het beste kunt doen? Meld dan direct uw schade. Kies zelf wat het beste bij u past.

Telefonisch melden

(040) 261 18 21

Houd uw gegevens bij de hand:

  • Kenteken van uw auto
  • Telefoonnummer
  • Rekeningnummer
  • Gegevens van de andere persoon, als die gewond raakte
  • Bijlagen (welke van toepassing zijn):
    • Schadeformulier
    • Foto's van de schade
    • Europees aanrijdingsformulier
    • Bewijs van politie-aangifte
    • Reparatienota van noodvoorzieningen
    • Bon van de auto of beschadigde spullen (aankoopnota of betaalbewijs)
Hoe en wanneer doet u aangifte?
Als er sprake is van een ernstige verkeersovertreding belt u 0900 8844. Als u ruzie krijgt met de tegenpartij waarbij u in gevaar komt, of als er iemand ernstig letsel heeft, belt u 112.
U doet aangifte bij inbraak, diefstal, vandalisme of joyriding: 
  • Online via www.politie.nl.
  • Op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.
  • Of bel de politie: 0900 8844.

Bijlagen versturen:
Bijlagen kunt u versturen tegelijk met uw schademelding via Mijn Omgeving. Of later, onder vermelding van het schadenummer.
Als u geen account hebt, kunt u de bijlagen sturen naar

E-mailadres:

Schade.iak@one-uw.nl

Postadres:

One Underwriting B.V.
Postbus 90165
5600 RV Eindhoven

Schadedossier online bekijken

Hebt u al een schade bij ons gemeld en wilt u de stand van zaken weten?

Wanneer verliest u schadevrije jaren?

Wanneer heeft een autoschade invloed op uw no-claim? Verliest u schadevrije jaren of niet? Hoe kunt u een schade voor eigen rekening nemen?

Als uw auto total-loss wordt verklaard

Wat gebeurt er als uw auto total-loss wordt verklaard? Hoe handelen wij uw schade af? Lees onze stapsgewijze uitleg en weet waar u aan toe bent.

IAK Schade Service

Maak gebruik van de Aon Schade Service

Blikschade? Met de Aon Schade Service is het zo geregeld.
Bent u verzekerd voor schade aan uw eigen auto? Wij beschikken over een netwerk van erkende reparateurs waarbij u de volgende voordelen kunt halen:

  • Uw auto wordt snel en goed gerepareerd met vier jaar garantie.
  • Ruim 100 reparateurs verdeeld over heel Nederland.
  • Wij betalen de rekening rechtstreeks; u hoeft geen cent voor te schieten.
  • Bij volledige reparatie vervalt het standaard eigen risico.
  • U krijgt een gratis vervangende auto tijdens de reparatie (de brandstofkosten betalen wij niet).
schade aan autoruit

Alleen ruitschade? Carglass of Autotaalglas

Hebt u alleen schade aan een autoruit door steenslag of inbraak? Maak dan snel een afspraak met Carglass of Autotaalglas. Houd uw groene kaart bij de hand.
U hoeft de schade niet te melden. Als u een beperkt casco- of volledig cascodekking (allrisk) hebt, wordt de factuur rechtstreeks naar ons gestuurd. Als één van beide bedrijven uw ruit repareert (harsreparatie van sterretje), betaalt u geen eigen risico. Bij vervanging van de ruit door Carglass of Autotaalglas betaalt u € 75,- eigen risico.
Laat u de autoruit repareren of vervangen door een andere hersteller, dan is het eigen risico € 250,-.