Schade reis of annulering

Moet u uw vakantie annuleren of hebt u schade geleden of medische kosten moeten maken tijdens uw reis? Op deze pagina leest u hoe u de schade kunt melden, wat wij van u nodig hebben en hoe wij uw schade gaan behandelen.

Direct hulp nodig? Bel de alarmlijn voor hulp in noodsituaties.

Bel de alarmlijn in ieder geval bij ziekte of een ongeval van uzelf, maar ook van een reisgenoot of dierbare thuis.


7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar:
(020) 651 51 51
Of vanuit het buitenland:
+31 20 651 51 51

De alarmcentrale kan:

  • u helpen om een arts of ziekenhuis te vinden, ziekenvervoer te regelen of medicijnen of hulpmiddelen te sturen.
  • vervoer regelen van zieken, gewonden of overledenen naar een ziekenhuis of woonplaats in Nederland, als het nodig is met medische begeleiding. Ze zorgen ook voor de bagage, en dat familie naar het buitenland kan komen.
  • u adviseren over kosten maken voor nieuwe spullen als uw spullen gestolen zijn.

Wat te doen bij annuleren of schade tijdens reis

Beschadiging van bagage

Met aankoopnota's en foto's van de beschadigde goederen kunt u het bezit van de spullen aantonen. Voor schade aan bagage geldt een eigen risico van € 50,- per gebeurtenis.
Ontstaat de schade tijdens vervoer? Vraag dan direct een schriftelijke verklaring van de vervoerder. Luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor een speciaal formulier: het Property Irregularity Report.

Hoe melden?
Bij schade aan bagage ontvangen wij graag een volledig ingevuld schadeformulier, samen met aankoopnota's en/of reparatienota's van de beschadigde spullen. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Diefstal of verlies van bagage

Probeert u s.v.p. zo veel mogelijk aankoopnota's van de gestolen goederen te verzamelen. Ook met foto's kunt u het bezit van de spullen aantonen.
Voor diefstal van bagage geldt een eigen risico van € 50,- per gebeurtenis.

Zijn uw reisdocumenten gestolen? Neem altijd contact op met de alarmcentrale SOS International via (020) 651 51 51. Zij kunnen u helpen weer thuis te komen.  

Hoe melden?
Doe bij diefstal of verlies van bagage direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een schriftelijk bewijs. Wij ontvangen graag het proces-verbaal van aangifte, samen met aankoopnota's van de gestolen spullen en foto's als u die hebt. Doe ook altijd aangifte bij de reisleiding of het hotel.

Ontstaat de schade tijdens vervoer? Vraag dan direct een schriftelijke verklaring van de vervoerder. Luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor een speciaal formulier: het Property Irregularity Report.

Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Medische kosten

Moet u gebruik maken van spoedeisende hulp in het buitenland? Neem (indien mogelijk) altijd contact op met SOS International via (020) 651 51 51 voor het regelen van de juiste zorg. Zij verwijzen u dan naar een betrouwbare dokter. Vraag de dokter altijd om een rekening waarop alle kosten apart vermeld zijn.

De zorgverzekering biedt primair dekking voor de medische kosten. Het kan zijn dat de zorgverzekering geen of beperkte dekking biedt, of dat de kosten onder het eigen risico van de zorgverzekering blijven. In dat geval kunt u de medische kosten op uw reisverzekering indienen.

Hebt u de zorgverzekering ook via ons afgesloten? Meer informatie over spoedeisende hulp en de zorgverzekering vindt u op onze pagina Zorgkosten in het buitenland.

Hoe melden?
Wij ontvangen graag het boekingsbewijs van uw vakantie, de zorgdeclaratie en de gegevens van uw zorgverzekeraar. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Schade aan uw caravan

Schade aan uw caravan kunt u laten herstellen via Omnia Caravan en Camper Schadeservice. Omnia is een samenwerkingsverband van dertig professionele schadeherstelbedrijven die over het hele land zijn verspreid. Deze bedrijven hebben zich gespecialiseerd in het herstel van caravanschades.
Uw voordelen op een rijtje:

  • Vermindering van € 75,- van het eigen risico bij schadeherstel;
  • Geen financiële rompslomp, want wij regelen de afwikkeling met het herstelbedrijf;
  • Haal- en breng-service van uw caravan;
  • Geen extra kosten voor montage van een hagelbestendig dak bij dakvervanging na hagelschade;
  • Vakkundig en snel herstel;
  • Veiligheidskeuring na iedere reparatie en onderhoud;
  • Landelijke dekking, dus altijd een Omnia-hersteller in de regio.

Welke Omnia hersteller zit bij u in de buurt?
De aangesloten schadeherstellers kunt u gemakkelijk op postcode zoeken op de website van Omnia. Hebt u nog vragen of wilt u meer informatie over de schadeherstelservice van Omnia? Neem contact op met onze klantenservice via (040) 261 18 21 of stuur een e-mail naar info@omniaccs.nl.

Hoe melden?
Bij schade aan uw caravan ontvangen wij graag een volledig ingevuld schadeformulier. Dat kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Schade tijdens (winter)sport

De rubriek Wintersport is er onder andere voor dekking tegen ongevallen tijdens wintersport, verlies en diefstal van sportartikelen of ongebruikte skipassen. Deze schade valt buiten de basisdekking. Ook tijdens de beoefening van berg-, lucht- en watersporten op reis bent u verzekerd.

Hoe melden?
Bij diefstal van inboedel doet u aangifte bij de politie. Wij ontvangen graag het proces-verbaal van aangifte, samen met aankoopnota's van de gestolen spullen en foto's als u die hebt. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Ziekte, ongeval of overlijden

Bel bij een ongeval direct SOS International op +31 (0)20 651 51 51.
Dat kan ieder moment, dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Vanuit Nederland belt u (020) 651 51 51.

Bel ook bij ziekte of overlijden de alarmcentrale +31 (0)20 651 51 51.
Wordt u of een reisgenoot ziek op vakantie? Gebeurt er een ongeluk of overlijdt er iemand? Bel meteen. Bel ook als u plotseling naar huis moet, bijvoorbeeld omdat een familielid erg ziek is.

Wat kan de alarmcentrale voor u doen?

  • Hebt u een arts nodig?
    Ze kunnen u helpen om een arts of ziekenhuis te vinden, ziekenvervoer te regelen of medicijnen of hulpmiddelen te sturen.
  • Ze regelen het vervoer voor zieken, gewonden of overledenen
    Het kan zijn dat er vervoer nodig is van het buitenland naar een ziekenhuis of woonplaats in Nederland. Dat regelen ze, als het nodig is met medische begeleiding. Ze zorgen ook voor de bagage. Ze zorgen ook dat familie uit Nederland naar het buitenland kan komen, als dat nodig is.

Hoe melden?
Meld de schade alsnog bij thuiskomst. We hebben nog even een schadeformulier nodig, en een boekingsbewijs van de reis. Al deze zaken kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Annulering

Annuleren van een reis
Als u niet op vakantie kunt gaan door een reden die in de polisvoorwaarden is genoemd, dan gaat u de reis annuleren. Afhankelijk van de reden van annulering kunnen wij wel eerst om aanvullende informatie vragen. Als er dekking is, vergoeden we de annuleringskosten. De maximale vergoeding (staat op uw polis):

  • € 1.500 of € 3.000 per verzekerde per reis óf
  • € 6.000 of € 12.000 per jaar voor alle gezinsleden samen

Afbreken van een reis
Als u op vakantie bent, en u moet voor het einde van uw vakantie terugkeren om een reden die in de polisvoorwaarden is genoemd, dan kunt u een vergoeding krijgen voor de reisdagen die u niet hebt gehad. Neem dan wel altijd contact op met de alarmcentrale SOS International: +31 (0)20 651 51 51

Hoe melden?
Meld de schade bij ons met de boekingsnota en de annuleringsnota van de reis. Deze kunt u sturen via Mijn IAK of schriftelijk. Ga naar Direct melden op deze pagina.

Direct melden

Weet u al wat u het beste kunt doen? Meld dan direct uw schade. Kies zelf wat het beste bij u past.

Telefonisch melden

(040) 261 18 21

Houd uw gegevens bij de hand:

  • Telefoonnummer
  • Rekeningnummer
  • Bijlagen (welke van toepassing zijn):
    • Boekingsbewijs van de reis, zoals een vliegticket of reserveringsbewijs
    • Aankoopbonnen van de beschadigde of gestolen bagage
    • Offerte voor de reparatiekosten
    • Bonnen van extra overnachtingskosten, zoals een hotelrekening
    • Bonnen van eventuele extra reiskosten
    • Proces-verbaal of bewijs van aangifte bij diefstal of vermissing van bagage

Bijlagen versturen:
Bijlagen kunt u versturen tegelijk met uw schademelding via Mijn IAK. Of later, onder vermelding van het schadenummer.
Als u geen account hebt, kunt u de bijlagen sturen naar

E-mailadres:

schade@iak.nl

Postadres:

IAK Verzekeringen
Postbus 90165
5600 RV Eindhoven

Alles over aangifte doen bij de politie

Wanneer doet u aangifte?
  • Als u iets verloren bent.
  • Als u schade hebt door diefstal, inbraak of vandalisme.

Aangifte doen in het buitenland
Bent u in het buitenland? U kunt aangifte doen op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde. Lukt het niet om aangifte te doen bij de politie? Meld uw schade dan bijvoorbeeld bij de reisleider, hotelmanager, treinconducteur of luchtvaartmaatschappij.

Aangifte doen in Nederland

  • Online via www.politie.nl.
  • Op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.
  • Of bel de politie: 0900 8844.

Bewijs van aangifte
Zorg voor een bewijs van aangifte of een verklaring op briefpapier van het hotel. Of een briefje met een stempel van de conducteur. Of een PIR (Property Irregularity Report) bij schade aan bagage in het vliegtuig.

Schadedossier online bekijken

Hebt u al een schade bij ons gemeld en wilt u de stand van zaken weten?