Het inloggen op Mijn IAK via de website en de IAK app is veranderd. Daardoor is voor Android en iPhone gebruikers een update van de app beschikbaar. Hebt u problemen met inloggen? Bekijk dan hier de meest gestelde vragen en antwoorden.

Ik probeer in te loggen met mijn e-mailadres, maar dit lukt niet. Wat moet ik doen?


Het inloggen op Mijn IAK via de website en de IAK app is veranderd. Voortaan logt u in met een zelf gekozen e-mailadres in plaats van uw klant- of verzekerdenummer. Logt u nog niet in met uw e-mailadres? Bel dan onze klantenservice (040) 261 18 88. Zij helpen u dan met het aanmaken van een nieuw inlogaccount. 

Inloggen


Ik heb mijn e-mailadres ingevuld om mijn gebruikersnaam en wachtwoord te kunnen ontvangen, maar ik krijg geen e-mail. Wat moet ik doen?


U krijgt alleen een e-mail op het opgegeven e-mailadres als u al een inlogaccount hebt gemaakt waarbij u inlogt met uw e-mailadres. Hebt u geen inlogaccount gemaakt? Bel dan onze klantenservice (040) 261 18 88. Zij helpen u dan met het aanmaken van een nieuw inlogaccount. 

Bent u uw wachtwoord vergeten? Bel dan onze klantenservice (040) 261 18 88. Zij helpen u dan met het aanmaken van een nieuw inlogaccount waarbij u zelf een nieuw wachtwoord kunt kiezen.


Ik heb de update van de app geïnstalleerd, maar kan niet inloggen. Wat moet ik doen?


Voordat u gebruik kunt maken van de app moet u uw inloggegevens aanpassen. Voortaan logt u in met een zelf gekozen e-mailadres in plaats van uw klant- of verzekerdenummer. Log in op Mijn IAK met uw huidige inloggegevens en doorloop de stappen om een nieuw inlogaccount aan te maken en uw gegevens aan te passen. Vervolgens logt u met uw nieuwe inloggegevens in op de nieuwe app. De app is alleen beschikbaar voor hoofdverzekerden.


U hebt de update gedaan, maar de app werkt niet.


Waarschijnlijk is er dan iets misgegaan met de update. Verwijder dan de oude app en installeer de nieuwe.



U hebt de update gedaan, logt in en krijgt vervolgens een zwart scherm of de tekst ‘sessie verlopen’.


Sluit de app dan af en start de app opnieuw. Log daarna opnieuw in. Lukt het niet om de app via de reguliere weg af te sluiten, dan kunt u bij de meeste telefoons de app afsluiten door een of twee keer achter elkaar op de home-knop van uw telefoon te drukken en vervolgens het scherm met de app weg te swipen.


Geen update voor Windows Phone


Gebruikt u Windows Phone? Voor deze telefoons is (nog) geen update beschikbaar. U kunt de app blijven gebruiken met uw huidige inloggegevens (klant- of verzekerdenummer en wachtwoord).


Hebt u nog steeds problemen?


Neem dan contact op met onze klantenservice (040) 261 18 88 of verwerk uw declaratie tijdelijk via de website Mijn IAK. Wij doen er alles aan om de problemen met de app zo spoedig mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.


Bij het aanmaken van een inlogaccount moet ik mijn mobiele telefoonnummer opgeven. Waarom?


Het is niet verplicht om uw mobiele telefoonnummer op te geven bij het aanmaken van een inlogaccount. Om tot al uw gegevens toegang te kunnen krijgen moet u wel een mobiel telefoonnummer opgeven. Wij sturen namelijk een extra beveiligingscode per SMS waarmee u toegang krijgt tot uw meest privacygevoelige gegevens, zoals uw gedeclareerde zorgkosten. IAK mag deze gegevens alleen tonen aan degene die de zorgkosten heeft gemaakt, daarom vindt deze extra controle plaats. Deze werkwijze is wettelijk vastgelegd in de gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland en geldt voor alle aanbieders van zorgverzekeringen in Nederland.


Waarom kan IAK de beveiligingscode niet via e-mail sturen?


Uw mobiele telefoonnummer is een veiligere identificatiemethode dan uw e-mailadres, omdat u in tegenstelling tot andere methoden fysiek in het bezit van uw telefoon moet zijn. Daarom wordt dit ook gebruikt bij o.a. DigiD, de Belastingdienst en Telebankieren.


Mijn mobiele telefoonnummer is geheim. Hoe kan ik dan een inlogaccount aanmaken?


Om een inlogaccount aan te maken hebt u geen mobiele telefoon nodig. De vraag om het mobiele telefoonnummer hoeft u niet per se in te vullen.

Als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u alleen geen inzicht krijgen in de details van uw zorgkosten. Die toegang werkt namelijk met een beveiligingscode per SMS. Door het niet invullen van een mobiel telefoonnummer, ontvangt u deze niet.

Wilt u toch uw zorgkosten kunnen bekijken? Geef dan het mobiele telefoonnummer van een gezinslid op. We sturen een SMS beveiligingscode naar dat mobiele telefoonnummer dus zorg wel dat u deze telefoon bij de hand hebt.


Waarom gebruikt IAK geen DigiD?


Alleen overheden en organisaties die een overheidstaak uitvoeren (zoals ziekenhuizen of zorgverzekeraars) mogen diensten aanbieden met DigiD. Schadeverzekeraars mogen dat niet. Aangezien IAK zowel zorg- als schadeverzekeringen aanbiedt, en IAK niet wil dat haar klanten twee verschillende inlogprocedures gebruiken, heeft IAK gekozen voor een andere inlogoplossing.


Ik heb geen mobiele telefoon. Hoe kan ik dan een inlogaccount aanmaken?


Om een inlogaccount aan te maken hebt u geen mobiele telefoon nodig. De vraag om het mobiele telefoonnummer hoeft u niet per se in te vullen.

Als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u geen inzicht krijgen in de details van uw zorgkosten. Wilt u toch uw zorgkosten kunnen bekijken? Geef dan het mobiele telefoonnummer van een gezinslid op. We sturen een SMS beveiligingscode naar dat mobiele telefoonnummer, dus zorg wel dat u deze telefoon bij de hand hebt.


Ik wil geen mobiel telefoonnummer doorgeven. Hoe kan ik dan een inlogaccount aanmaken?


Als u uw telefoonnummer niet wilt doorgeven, dan kunt u wel een inlogaccount aanmaken. Het opgeven van uw mobiele telefoonnummer is niet verplicht. Als u geen mobiel telefoonnummer doorgeeft dan kunt u uw zorgverzekering niet via Mijn IAK regelen. U regelt uw zorgverzekering dan telefonisch via onze klantenservice (040) 261 18 88.

Hebt u een zorgverzekering en wilt u declareren? Stuur uw nota dan per post naar IAK, voorzien van de volgende gegevens: naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de verzekerde.

IAK Verzekeringen
T.a.v. afdeling Zorgschade
Postbus 90164
5600 RT Eindhoven

 

Kan ik ook een vast telefoonnummer doorgeven om een inlogaccount aan te maken?


Wij kunnen de SMS beveiligingscode niet naar een vast telefoonnummer sturen, daarom is het doorgeven van een vast telefoonnummer niet mogelijk.